Delftse natuurkundestudent maakt kleinste kerstboom ter wereld

Nieuws - 21 december 2020 - Communication TNW

Sinds jaar en dag wordt in december de zendmast bij Lopik opgetuigd tot de grootste kerstboom van Nederland. Maura Willems, student technische natuurkunde aan de TU Delft, besloot het tegengestelde te doen. Zij maakte de kleinste kerstboom van Nederland (en naar alle waarschijnlijkheid van de hele wereld).

Voor haar afstuderen werkt Willems met een tunnelmicroscoop: een complex apparaat dat in staat is individuele atomen af te tasten en zelfs van plaats te veranderen. Met deze microscoop bouwt ze kleine structuren, letterlijk atoom-voor-atoom, om daarvan vervolgens de quantummechanische eigenschappen te bestuderen.

Maar soms kun je die technologie ook voor iets leukers gebruiken. Zo kwam ze op het idee om een kerstboom te maken door uit een perfect kristalrooster exact 51 atomen te verwijderen. De boom is 4 nanometer hoog, ofwel 4 miljoenste van een millimeter. Maar dat is, toegegeven, zonder de piek mee te rekenen.

Prof. dr. Sander Otte