J.B. Westerdijkprijs voor Timon Idema

Nieuws - 11 januari 2020 - Communication TNW

Dr. Timon Idema (Bionanoscience) heeft tijdens het jaarlijkse Nieuwsjaarsontbijt van de Faculteit Technische Natuurwetenschappen de prestigieuze J.B. Westerdijkprijs in ontvangst genomen. Hij kreeg de prijs voor zijn uitzonderlijke bijdragen aan het onderwijs, niet alleen bij TNW maar TU-breed.

Studievereniging Hooke voor Nanobiologie, die Idema nomineerde voor de J.B. Westerdijkprijs, noemt hem in de nominatie een ‘inspirerende, enthousiaste leraar’. Juryvoorzitter Jack Pronk voegde daar bij de prijsuitreiking aan toe dat zijn vakken worden beschreven als ‘intellectueel uitdagend en boeiend, met een verfrissende dosis humor en effectief gebruik van praktijkvoorbeelden om complexe theorieën uit te leggen.’

Idema wordt niet alleen geroemd om zijn manier van lesgeven, maar ook om de bijdragen die hij levert aan het curriculum. Zo stelt hij onderwijsprogramma’s samen en is hij de auteur van een tekstboek dat door studenten hoog aangeschreven wordt. Idema begeleid daarnaast de iGEM-teams en geeft, net als J.B. Westerdijk zelf, natuurkunde binnen meerdere onderwijsprogramma’s van de TU Delft.

Lees ook dit interview met Timon Idema over zijn visie op onderwijs.

Over de Westerdijkprijs
Prof. dipl. Ing. J.B. (Jan Berend) Westerdijk, de naamgever van het fonds, geboren in 1917 in Amsterdam, studeerde in 1940 af aan de E.T.H. te Zürich. Hij was van 1951 tot 1980 gewoon hoogleraar in de theoretische en toegepaste natuurkunde aan de TH- (later TU-) Delft.

Prof. Westerdijk had grote didactische kwaliteiten. In de zalen waar hij colleges gaf zaten vaak meer studenten dan er behoorden te zitten. Prof. Westerdijk heeft veel colleges gegeven aan studenten van andere studierichtingen dan technische natuurkunde. Hij deed dat graag, terwijl de meeste natuurkunde docenten dat als een corvee beschouwden.

Prof. Westerdijk wilde bij zijn afscheid in 1980 geen geschenken. Hij ging er uiteindelijk wel mee akkoord dat mensen, die een cadeau wilden geven dat konden doen door geld over te maken op de rekening van een op te richten fonds, dat zijn naam zou dragen en waaruit periodiek een prijs zou worden toegekend aan een docent of een medewerker van de TU, die een bijzondere bijdrage geeft of heeft gegeven aan het onderwijs. De Stichting J.B. Westerdijkfonds werd in 1982 opgericht.