TU lecturer also online popular

Nieuws - 29 oktober 2020 - Communication ImPhys

Ron Haaksman, lecturer physics practical work & experiments has been interviewed by the local newspaper the "Delftse Post" about his work during covid times. Please find below the interview (only available in Dutch).

Door: Martijn Boerkamp

Verwondering, een korte stilte en daarna een daverend applaus van zijn studenten. Zo’n reactie is normaal voor Ron Haaksman, docent natuurkunde-experimenten op de TU Delft. Maar nu niet meer… nu heerst er stilte in de collegezaal en staat hij voor een camera. De enige interactie met zijn studenten is wanneer de onderwijsassistent hun vragen vanaf de chatfunctie voorleest. Gelukkig zijn de experimenten van Haaksman, ook online, enorm geliefd bij de studenten. Maar zowel zij als Haaksman missen de normale interactie.

Image credit: Zhe Hou

Delft - ‘Ik ben volgens mij de enige docent die applaus krijgt na een college’, zegt Haaksman. Dat zijn experimenten populair zijn, is makkelijk te begrijpen. Het onderbreekt de hoorcolleges die gevuld zijn met theorie. ‘Ik zorg ervoor dat ze niet in slaap vallen’, grapt hij. Maar daarnaast zijn de experimenten gewoon een genot voor het oog. Sommige opstellingen zijn zowel groot als groots, zoals de Vandegraaffgenerator, waarbij flinke vonken te zien zijn. ‘De studenten zien gelijk de theorie in werking’, zegt Haaksman. Hij vervolgt: ‘Het biedt ze veel inzicht, de theorie kan soms een beetje droog zijn, maar om het toegepast te zien, helpt bij het begrijpen van de materie. Studenten zien dan in waarom ze natuurkunde als studie hebben gekozen’.

‘Een mooi voorbeeld waarbij student erg betrokken raken is het gyroscoop-experiment’, denkt Haaksman. Hierbij draait hij aan een wiel en moeten de studenten vertellen wat er gebeurt als hij aan de zijkant tegen het draaiende wiel drukt. ‘Een draaiend wiel heeft, wat ze in de natuurkunde noemen, een impulsmoment. Als je dan tegen het wiel drukt, zie je op een andere plek pas het effect. Intuïtief redeneren de studenten hun uitkomst aan wat er gebeurt als je tegen iets aanduwt dat op een rechte lijn beweegt. Logisch toch? Om een rollende bal te stoppen, oefen je een kracht in tegenovergestelde richting uit. Daarom gaan veel studenten bij dit onderwerp de mist in en zie ik vaak echt verbaasde gezichten.’

Het gehele interview kunt u hier lezen.

Bron: Delftse Post do 29 okt 2020