Gletsjers op Spitsbergen sinds medio jaren 80 veel kwetsbaarder voor opwarming

Nieuws - 14 september 2020 - Webredactie Communication

Zo’n 60% van de eilandengroep Spitsbergen is bedekt met gletsjers. Deze gletsjers worden beschermd tegen jaarlijkse temperatuurschommelingen door een laag poreuze sneeuw, ook wel firn genoemd. Met behulp van een klimaatmodel met hoge resolutie hebben onderzoekers - waaronder Stef Lhermitte (TU Delft) en Bert Wouters (Universiteit Utrecht / TU Delft) - nu aangetoond dat de firnlijn van Svalbard zich halverwege de jaren tachtig heeft teruggetrokken tot een kritieke hoogte. Sindsdien zijn de meeste gletsjers van Spitsbergen hun beschermende firnlaag kwijt, waardoor het ijs veel kwetsbaarder is voor zomerse temperaturen. De resultaten verschijnen vandaag in Nature Communications.

Lees het complete bericht op de site van de Universiteit Utrecht

Publicatie: ‘Low elevation of Svalbard glaciers drives high mass loss variability’, Brice Noël, C. L. Jakobs, W. J. J. van Pelt, S. Lhermitte, B. Wouters, J. Kohler, J. O. Hagen, B. Luks, C. H. Reijmer, W. J. van de Berg & M. R. van den Broeke

Image: View of Ostra Bramatoppen across Storbreen, South Svalbard, during a research expedition in 2015. (Photo: Willem Jan van de Berg, Utrecht University)

WIRED hierover:
Antarctic Glaciers Are Growing Unstable Above and Below Water
New studies show fractures on surface ice and warm seawater melting the ice from underneath. That’s a harbinger of a coming collapse—and sea level rise.