Ook in coronatijd meer studenten naar Delft

Nieuws - 30 oktober 2020 - Webredactie Communication

Steeds meer studenten vinden de weg naar TU Delft. Begin oktober stonden er volgens de voorlopige cijfers 27.256 studenten ingeschreven, tegenover 26.187 vorig jaar; een stijging van ongeveer 4 procent, iets lager dan de landelijke trend. Een flink deel van die stijging bestaat uit masterstudenten; hun aantal stijgt met 7 procent, tot 13.028. Van de internationale studenten die zich voor het eerst melden bij de TU Delft (instroom) zijn de meeste afkomstig uit Europese landen, de voorbije jaren kwamen de meeste van buiten Europa.

Instroom stijgt gestaag
Ruim 8.000 studenten schreven zich voor het eerst in voor een opleiding aan de TU Delft, een stijging van 7 procent tegenover vorig jaar. Door de jaren heen stijgt de instroom gestaag. Desondanks biedt de Delftse campus dezer dagen een nogal lege aanblik: vanwege de coronamaatregelen wordt het onderwijs voor een groot deel online gegeven en komen de meeste studenten maar 1 dag per week naar de campus.

Vooral groei bij masteropleidingen
Bij de bacheloropleidingen stijgt de instroom ongeveer 4 procent: van bijna 3.600 vorig jaar naar ruim 3.700 nu. De masteropleidingen ontvangen 9% meer studenten: van bijna 3.700  naar ruim 4.040 eerstejaars. Bijna 260 eerstejaarsstudenten hebben zich aangemeld voor een schakelprogramma, 17 procent meer dan vorig jaar.

Internationale studenten
Het aantal internationale studenten dat naar Delft komt om met een bacheloropleiding te beginnen stijgt nauwelijks (bijna 660). De instroom van internationale masterstudenten blijft gelijk (bijna 1.390). De meeste buitenlandse studenten komen uit de EER (bijna 1.120 tegenover ruim 970 vorig jaar). Vorig jaar kwamen de meeste nieuwe studenten van buiten Europa, maar hun aantal daalt naar iets minder dan 930, tegenover 1040 vorig jaar.

Jaarlijkse cijfers
Ieder jaar maakt de VSNU in oktober de voorlopige balans op van de instroom en populatie in het wetenschappelijk onderwijs. De TU Delft hanteert de peildatum van 1 december om de definitieve cijfers op dit gebied vast te stellen.

Verschil in cijfers ten opzichte van vorig jaar
De cijfers over het totale aantal studenten in dit bericht sluiten niet helemaal aan bij het bericht van vorig jaar. Toen zijn studenten die elders waren ingeschreven maar (ook) bij de TU Delft studeren, zoals BSc MST en MSc Industrial Ecology niet meegerekend. Dit jaar hebben we ze wel meegeteld in de cijfers van de TU Delft.

Lees hier het bericht van de VSNU.