Tijd over? Doe een online cursus!

Nieuws - 19 maart 2020 - Webredactie Communication

Door de coronacrisis hebben sommige mensen momenteel weinig of geen werk, of wat tijd over omdat afspraken wegvallen. Voor een aantal van hen is dit wellicht een goed moment om een online cursus te volgen. Bijvoorbeeld een van de vele MOOCs (Massive Open Online Courses) en online courses van de TU Delft. Er is zelfs een programmeercursus voor kinderen!

Sommige cursussen kan je op elk gewenst moment beginnen en op je eigen tempo doen. Andere hebben een aanvangsdatum. Je studeert dan online samen met anderen uit de hele wereld.

Voor kinderen: programmeren en wiskunde
Omdat de meeste kinderen nu thuis zijn, heeft de Extension School van de TU Delft de MOOC Scratch: programmeren voor kinderen opnieuw uitgebracht in het Nederlands en Engels. Er is ook een versie voor de begeleidende (thuis)docent, in het Nederlands en Engels. Scratch is een programmeertaal die heel geschikt is voor het maken van bijvoorbeeld interactieve verhalen, animaties, spellen en muziek, en is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar.

Voor wat oudere kinderen die volgend jaar naar de universiteit gaan is er de cursus preuniversity calculus. Deze cursus bereidt toekomstig studenten voor op de ‘Introductory Calculus’, een wiskundevak dat onderdeel is van alle Bachelor-opleidingen aan de TU Delft. Aan bod komen functies, vergelijkingen, differentiatie en integratie.

Energie Transitie
Voor deze crisis uitbrak stond de energie transitie volop in de belangstelling. De TU Delft heeft een hele reeks cursussen rond dat thema, solar energy,  electric cars, zero energy design en economics of energy transition bijvoorbeeld.

Sustainable Cities
Door de huidige crisis wordt een afname van de luchtvervuiling verwacht, maar een duurzame leefomgeving blijft een groot thema. Ook op dit gebied heeft de TU Delft een aantal online cursussen, van rethinking the city tot treatment of urban sewage en sustainable urban development.

Meer informatie
Lees verder in de weblog van Willem van Valkenburg, directeur van de Extension School van de TU Delft, of kijk hier voor het volledige online aanbod van online cursussen.