Alumna Lefki Loverdou wint Marina van Dammebeurs 2020

Nieuws - 13 mei 2020

Woensdag 13 mei jl. vond de uitreiking van de Marina van Dammebeurs 2020 plaats. De uitreiking was dit jaar anders dan anders, namelijk online. Ruim 50 vrienden, familie, oud-studiegenootjes en collega’s belden in om de Marina van Damme Award Ceremony 2020 online bij te wonen. Twee indrukwekkende video-pitches en een kort juryberaad verder maakte prof.dr. Marina van Geenhuizen, voorzitter van de jury, bekend dat Lefki Loverdou zich tot winnaar 2020 mocht noemen.

De Marina van Dammebeurs, mogelijk gemaakt door dr.ir. Marina van Damme, stelt jonge vrouwelijke ingenieurs in staat zich verder te ontwikkelen en hun persoonlijke carrière een boost te geven. De jury nomineerde dit jaar uit zeventien aanvragen twee kandidaten voor de felbegeerde beurs van €9.000: Lefki Loverdou, alumna Faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen, MSc. Water Management en Martina Cuschieri, alumna Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen, MSc Biomedical Engineering. Hoewel Lefki Loverdou werd uitgeroepen tot winnaar, ging Martina Cuschieri ging ook niet met lege handen naar huis. Zij won de runner-up prijs van €2.500, ter beschikking gesteld door alumnus ir. Allerd Stikker vanuit het Fortuna Fonds.

Van Geenhuizen namens de jury: “de jury waardeert met name Lefki’s systematische reflectie en aanpak om haar ambitie waar te maken, om van technisch ingenieur een switch te maken naar algemeen multidisciplinair innovatiemanager.”

Het is een grote eer voor mij om deze beurs te morgen ontvangen. Ik zie deze grant als een erkenning van mijn plan voor de komende jaren. Ik wil al mijn vrienden, familie, collega's en natuurlijk de juryleden bedanken. Ik kijk er ook erg naar uit om dr.ir. Marina van Damme persoonlijk te ontmoeten en ik voel me bevoorrecht om deel uit te maken van het Marina van Damme-netwerk.

― Lefki Loverdou

Over Lefki

Na haar afstuderen in 2013 deed Lefki een aantal jaren werkervaring op in de olie en gastindustrie alsook op het gebied van water.

“Momenteel werk ik als adviseur/onderzoeker bij Deltares. Deltares is een onafhankelijk toegepast kennisinstituut op het gebied van water en ondergrond. Het geeft me een grote voldoening, wetende dat mijn werk op de een of andere manier een positief effect heeft op de wereld om me heen. Ik streef ernaar om mijn technische achtergrond te combineren met mijn interesse om innovatie vanuit een breder perspectief te ontwikkelen. ”

Lefki wil zich nu verder ontwikkelen van haar huidige positie als technisch expert naar een innovatieadviseur op het gebied van water en energie gerelateerde onderwerpen. "Ik realiseer me dat ik echt geniet van het oplossen van nieuwe uitdagende problemen op conceptueel niveau in multidisciplinaire diverse teams."

Met de hulp van de Marina van Damme Grant gaat ze het Innovation Excellence programma van de Erasmus Business School volgen. Ze hoopt meer te leren over het proces van het ontwikkelen en faciliteren van innovatie in haar organisatie.

“De leiderschapsmodules van dit programma zullen me als persoon helpen te groeien door meer bewust te worden van mijn sterke en zwakke punten. Ik zal mijn soft skills, mensenkennis en zelfvertrouwen vergroten omdat alle deelnemers aan dit programma constant worden uitgedaagd om uit hun comfortzone te treden. Daarnaast hoop ik via dit programma ook in contact te komen met professionals uit andere branches en te leren van hun vaardigheden en inzicht te krijgen in andere industrieën die ik vervolgens in mijn eigen werkomgeving kan toepassen. ”