Het Sailing Innovation Center bestaat 10 jaar

Nieuws - 24 februari 2020

Het Sailing Innovation Center (SIC) bestaat 10 jaar. Deze mijlpaal werd afgelopen week gevierd met de bedrijven uit het netwerk van de organisatie. Tijdens de inspirerende bijeenkomst tekende Koedood Marine Group als eerste vaste innovatiepartner.

Het Sailing Innovation Centre helpt bij het versnellen van innovaties in de zeilsport. Daarmee ondersteunt het centrum de sportieve ambities van Nederland in de zeilsport, bevordert de belangstelling voor het zeilen en draagt bij aan economische groei door het ondersteunen van bedrijven bij het realiseren van nieuwe en betere producten en diensten.

Innovaties kunnen onder meer worden getest in het ‘Fieldlab op de Noordzee’, een proeftuin van 10 bij 10 nautische zeemijlen voor de kust van Scheveningen, dat mede is opgezet door de TU Delft. De proeftuin bestaat uit een netwerk van slimme boeien die zijn uitgerust met allerhande meetapparatuur en een netwerk om de verzamelde data naar de wal te sturen. Bedrijven  (startups, mkb maar ook de industrie) die een toepassing willen testen, kunnen van deze boeien gebruik maken.

Het Sailing Innovation Centre is een initiatief van NOC*NSF, Watersportverbond, Technische Universiteit Delft, Vrije Universiteit Amsterdam en de gemeente Den Haag. Het centrum is gevestigd in Scheveningen.