Liselore Tissen: nieuwe ‘Face of Science’

Nieuws - 09 maart 2021 - Webredactie 3mE

Vandaag maakte de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) de twaalf nieuwe ‘Faces of Science’ bekend. Een platform waarop jonge promovendi uit verschillende vakgebieden in de schijnwerpers staan. Aan de hand van blogs, filmpjes en artikelen laten zij vooral aan jongeren zien hoe het is om wetenschapper te zijn. Liselore Tissen, promovenda bij de afdeling Materials Science and Engineering en deeltijd bij de Universiteit Leiden, is een van de nieuwe twaalf gezichten. De komende tijd geeft Liselore ons een kijkje in haar leven als onderzoeker.

Liselore Tissen (27), technische kunstgeschiedenis/materiaalkunde/moderne hedendaagse kunst, Universiteit Leiden/Technische Universiteit Delft

Dankzij 3D-printers kunnen we oneindig elk schilderij, inclusief kwaststreken, kleur en glans exact reproduceren. Technisch kunsthistorica Liselore Tissen onderzoekt de betekenis van 3D-printen voor onze perceptie van originele kunstwerken en hoe de technologie bijdraagt aan technisch kunsthistorisch onderzoek en de conservering en presentatie van schilderijen.

Faces of Science is een project van de KNAW, De Jonge Akademie en NEMO Kennislink. Het project wordt gefinancierd door Stichting Lira. Op Facesofscience.nl bloggen tientallen promovendi over hun leven als wetenschapper. De blogs zijn interessant voor iedereen die geïnteresseerd is in wetenschap. En ze helpen studenten en leerlingen uit 5 en 6 vwo die voor een studiekeuze staan, een realistisch beeld te krijgen van hoe het is om in de wetenschap te werken.