Twee NWO Open Competition Grants voor Angelo Accardo

Nieuws - 07 september 2021 - Webredactie 3mE

De hersenen zijn de meest belangrijke organen van ons centrale zenuwstelsel. Helaas bestaan er diverse hersenaandoeningen en ziektes, zoals kanker en autisme, waarvoor nog geen behandeling gevonden is. Om deze aandoeningen beter te kunnen begrijpen en de weg vrij te maken voor  mogelijke therapieĆ«n is het van groot belang om in-vitro biomimetische modellen van de 3D cellulaire hersennetwerken te bouwen. Angelo Accardo, universitair docent bij de afdeling Precision and Microsystems Engineering , ontving maar liefst twee NWO Open Competition Grants voor zijn onderzoek op het gebied van 3D-ontworpen cellulaire micro-omgevingen met behulp van licht ondersteunende fabricagetechnieken.

Open Competition ENW-XS Grant

Accardo ontving de Open Competition ENW-XS Grant (50.000 euro) voor zijn onderzoek project  ā€˜3D engineered brain cancer microenvironments for proton radiobiologyā€™ in samenwerking met het LUMC en het Holland Proton Therapy Center.

Glioblastoma is een destructieve vorm van kanker in de hersenen met zeer slechte prognose. Een relatief nieuwe behandelmethode is protonentherapie, waarbij protonenbundels zo gericht kunnen worden dat ze kankercellen vernietigen maar omliggend gezond weefsel sparen. Ondanks de uitstekende biologische en medische onderbouwing van de behandeling, is er weinig bekend over wat protonentherapie op cellulair niveau met glioblastoma doet. Wij ontwikkelen het meest biologisch-realistische driedimensionale in-vitro model van glioblastomanetwerken door gebruik te maken van twee-fotonen-polymerisatie. Het model vormt de basis voor het routinematig of zelfs per patiƫnt bepalen welk effect protonentherapie heeft op glioblastomacellen.

Het gaat bij de Open Competiton ENW ā€“ XS Grant  uitdrukkelijk om nieuwsgierigheid gedreven, avontuurlijk onderzoek en het snel kunnen exploreren van een veelbelovend idee. Lees hier meer.

Open Competition ENW-M-2 Grant

Het tweede onderzoek project ā€˜3D cell-instructive engineered stem cell models for neuropsychiatric disordersā€™ wordt gefinancierd door de Open Competition ENW-M-2 Grant (ā‚¬ 700.000). In dit project werkt Accardo samen met Associate professor Vivi Heine (Vrije Universiteit Amsterdam /Emma Kinderziekenhuis.

Recente ontwikkelingen op het gebied van stamcellen en organoĆÆden geven nieuwe methoden om cellulaire mechanismen in de gezonde en aangedane hersenen te bestuderen. Deze modelsystemen missen echter structurele en biochemische eigenschappen van de 3-dimensionale micro-omgeving, die van grote invloed zijn op eigenschappen van hersencellen en hersennetwerken. Door expertise in neurobiologische ontwikkeling en microfabricage te combineren, willen we 3D rasters ontwikkelen, geĆÆnspireerd door hersen structuren, om geĆÆnduceerde pluripotente stamcellen te laten uitrijpen naar neurale culturen van gezonde proefpersonen en patiĆ«nten affected by autism spectrum disorders. Deze geĆÆntegreerde benadering kan mogelijk worden gebruikt om fenotypen van patiĆ«nten cellen te 'diagnosticeren' en nieuwe medicatie voor ziekten te screenen.

De Open Competition ENW M-subsidies zijn bedoeld voor vernieuwend, fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit en/of wetenschappelijke urgentie. Lees hier meer.

Lees hier meer over het onderzoek van Angelo Accardo ā€˜ Engineering 3D Biocompatible Scaffolds for Neuronal Network Growthā€™.