Zuid-Hollandse universiteiten en hogescholen inspireren elkaar over AI(-gerelateerd) onderwijs

Nieuws - 06 april 2021

Op 22 maart kwamen de hogescholen en universiteiten van Zuid-Holland bij elkaar om informatie te delen en elkaar te inspireren over onderwijs op het gebied van AI, data en digitalisering. Alle hoeken van de regio waren vertegenwoordigd, waaronder de Haagse Hogeschool, de Hogeschool Leiden, Hogeschool InHolland, de Hogeschool Rotterdam, de Erasmus Universiteit Rotterdam, de Universiteit Leiden en de TU Delft.

Omdat er steeds meer ontmoetingen plaatsvinden tussen de universiteiten en hogescholen over AI(-gerelateerd) onderwijs, heeft de TU Delft het initiatief genomen voor deze bijeenkomst met collega's van de verschillende instellingen. Onderwijs in en met AI speelt bij alle instellingen een rol. Deze bijeenkomst bood een welkome gelegenheid om ervaringen en initiatieven te delen, (aanvullende) samenwerkingsmogelijkheden te onderzoeken en te kijken hoe de instellingen gezamenlijk zouden kunnen voorzien in de behoefte van studenten naar AI(-gerelateerd) onderwijs en richting de maatschappij aan experts op dit gebied.

Onder de deelnemers was veel enthousiasme voor toekomstige samenwerking en het verkennen van de uitwisseling van onderwijsmateriaal. Het doel is om op regelmatige basis te informeren en te discussiëren, als onderdeel van de onderwijsactiviteiten van de Holland AI hub; maar ook om mogelijk andere stakeholders van 'human capital development' te betrekken, zoals de gemeenten in de regio. Via dit ontluikende netwerk kunnen de onderwijsinstellingen waar mogelijk hun krachten bundelen op het gebied van AI(-gerelateerde) onderwijsactiviteiten en initiatieven, inclusief het uitwisselen van lesmateriaal en mogelijk in de toekomst gezamenlijk aanvragen indienen.