Architecture Drawing Prize 2021 voor handgetekende graphic novel

Nieuws - 14 december 2021 - Communication BK

Met zijn inzending 'Reconfiguring Addis Ababa's Narratives - Storytelling for Architecture' is Antonio Paoletti, - masterstudent van en nu alumnus- van de Global Housing afstudeerstudio 'Addis Ababa Living Lab' (2019-2020) uitgeroepen tot winnaar van de handgetekende categorie van de internationale Architecture Drawing Prize 2021. Antonio combineerde de resultaten van etnografisch onderzoek, ontwikkeld tijdens de studiereis naar Addis Abeba in november 2019, met zijn uitstekende handtekenvaardigheden, om zijn afstudeerproject voor het Talian sefer te illustreren, met behulp van het formaat van een graphic novel.

Graphic novel

"Deze graphic novel is niet alleen het resultaat van een micro-etnografisch en historisch onderzoek, maar verandert zelfs in een krachtig instrument om verhalen in de toekomst te projecteren”, stelt Antonio Paoletti. "Met behulp van grafische technieken ontleend aan de architectuurdiscipline, wil deze graphic novel voorstellingen van het dagelijks leven in de sefer (wijk) samenbrengen, die laten zien hoe het menselijk leven vorm geeft aan zijn omgeving en vice versa. Dit werk brengt niet alleen de architectonische kwaliteiten en ruimtelijke verhoudingen in beeld, maar onthult ook de verborgen verhaallijnen van gewone verhalen en put inspiratie uit hun realiteit om nieuwe mogelijkheden te verbeelden".

De jury

De jury bestond uit Ken Shuttleworth (Make Architects), Louise Stewart (conservator tentoonstellingen van het John Soane's Museum), Lily Jencks (Lily Jencks Studio), Narinder Sagoo (Foster & Partners) en werd voorgezeten door Paul Finch (programmadirecteur van het World Architecture Festival en redactiedirecteur van Architects' Journal/Architectural Review). "Deze indrukwekkende tekening maakt gebruik van een ongebruikelijk formaat om het verhaal en de impact van gebouwen op het leven van mensen centraal te stellen in architectuurtekeningen. Deze benadering benadrukt de levendigheid van de architectonische tekening vandaag de dag, en de manier waarop het creativiteit en experiment mogelijk maakt", aldus Louise Stewart.

Header: Reconfiguring Addis Ababa's Narratives - Storytelling for Architecture. Antonio Paoletti, 2020

Meer informatie

Het Global Housing afstudeeratelier 'Addis Ababa Living Lab' van de Architecture & Dwelling groep van de afdeling Architectuur duurde twee jaar (2019-2021) en is een ondersteunend onderdeel in het lopende onderzoeksproject ‘Addis Ababa Living Lab: Creating Resilient Dwelling Clusters for Urban Resettlement in Addis Ababa, Ethiopia’, dat gezamenlijk wordt gefinancierd door NWO-WOTRO en TU Delft (2019-2023).

Bekijk de winnaars van de Architecture Drawing Prize 2021 (worldarchitecturefestival.com)