Bouwen in hout is slecht voor het milieu. Feit of fictie?

Nieuws - 30 november 2021 - Communication BK

Klimaatverandering en materiaalschaarste, in combinatie met woningnood, vragen acuut om alternatieve materialen die de milieuschade van de bouw beteugelen. Biobased materialen, en in het bijzonder de nieuwste generatie massahoutproducten, kunnen een essentiële rol spelen en een bijdrage leveren aan het klimaatneutraal en circulair maken van de bouw.

Twee experts, Pablo van der Lugt (TU Delft) en Joke Dufourmont (AMS Institute) duiken – in een serie artikelen van het AMS Institute over 'Houtbouw: feiten en fictie-' in de meest hardnekkige misvattingen die de grootschalige toepassing van massahoutbouw in de weg staan, aan de hand van voorbeelden, data en onderzoeksresultaten.

Green Deal Houtbouw MRA

Aanleiding voor het maken van deze serie is onder andere de Green Deal Hout Bouw van de Metropolian Region of Amsterdam (MRA) met 32 gemeentes, de provincie Noord Holland en Flevoland en de vervoersregio Amsterdam. Tijdens het ondertekenen van de Green Deal Houtbouw is er een boek uitgebracht met als titel ‘Houtbouwmythes ontkracht’. Het boek is gratis te downloaden (alleen in Nederlands).

Header: 12 hoog appartementen complex Stories in Amsterdam Noord; foto Heutink Groep BV