Luchtkwaliteit in de operatiekamer; kan dit efficiënter en anders?

Nieuws - 10 juni 2021 - Communication BK

De lucht in een operatiekamer wordt doorlopend ververst met HEPA gefilterde lucht. Dit voorkomt infecties, zo is de gedachte. In vrijwel iedere OK wordt met luchtbehandelingssystemen voor elk type ingreep op eenzelfde manier de lucht gezuiverd. Wetenschappers vanuit verschillende disciplines, waaronder ook Peter Luscuere van Bouwkunde, onderzoeken in het Medical Delta Living Lab OnderzoeksOK of dit anders, beter en efficiënter kan.

Meten tijdens operatie

Dit onderzoek doen de onderzoekers door de luchtkwaliteit, zowel microbiologisch als stof-technisch, tijdens operaties te meten; bijvoorbeeld op de instrumenttafel en ook heel dichtbij de wond, worden metingen verricht op stofdeeltjes en micro-organismen. Een noviteit, want normaal gesproken wordt de luchtkwaliteit alleen geanalyseerd wanneer een operatiekamer niet in gebruik is. Het is daardoor nog onvoldoende bekend wat de invloed op de luchtkwaliteit is van bijvoorbeeld chirurgische teams die heen en weer lopen, apparatuur dat in gebruik is of deuren die open en dicht gaan.

Multidisciplinair

In het onderzoek komen uiteenlopende disciplines samen. Jos Lans doet promotieonderzoek en is dagelijks bezig met de advisering en installatie van luchtbehandelingssystemen vanuit zijn werkzaamheden voor het bedrijf Medexs. Promotors van Lans zijn chirurg prof. dr. Maarten van der Elst (RdGG / TU Delft) en technisch onderzoeker dr. John van den Dobbelsteen (TU Delft).  Beiden zijn wetenschappelijke leiders van het Medical Delta Living Lab OnderzoeksOK. Ook prof. Peter Luscuere van de faculteit Bouwkunde is als promotor nauw betrokken bij het onderzoek, waarmee alle relevante aspecten zijn betrokken: techniek, zorgpraktijk en omgeving. Daarnaast is het  LUMC bij het onderzoek betrokken. Het is bijzonder dat niet alleen zorg, technologie en de industrie samenkomen in dit onderzoek, maar ook het bouwkundig en installatie ontwerp van de operatieruimte een onderdeel is dat wordt meegenomen.

Energiebesparing mogelijk?

Uit het oogpunt van energiebesparing zijn er mogelijk methoden om de luchtkwaliteit op pijl te houden met minder energie. Volgens Peter Luscuere is er veel potentieel. “Het kan best zijn dat voor bepaalde type ingrepen met een laag infectiegevaar de ventilatieknop niet voluit hoeft te staan om toch de benodigde luchtkwaliteit te bereiken. Het doorlopend verversen van de lucht in een operatiekamer kost enorm veel energie, dus dat kan al snel bijdragen aan het vergroenen van de OK.”