"Re3 Glass" onderzoek vertegenwoordigt thema "Klimaatverandering" bij EU-Parlamentarium

Nieuws - 02 november 2021 - Communication BK

Ondanks de indruk dat glas 100% te recyclen is, wordt de overgrote meerderheid van de dagelijkse glasproducten niet hergebruikt. Het project "Re3 Glass" toont dat dit zeker anders kan. Met speciaal gegoten glascomponenten gemaakt van glasafval is het project "Re3 Glass" nu geselecteerd om het thema "klimaatverandering" te vertegenwoordigen in het Parlamentarium - het bezoekerscentrum van het Europees Parlement in Brussel.

Terugdringen CO2-uitstoot en glasafval

Het terugdringen van onze aanzienlijke CO2-uitstoot en afvalhoeveelheden, en het behoud van onze materiële hulpbronnen is een noodzaak waar onze samenleving niet langer omheen kan. Hergebruik van glas is heel geschikt om bij te dragen aan het verlagen van de CO2 uitstoot: het kan onbeperkt worden gerecycleerd in een gesloten kringloop zonder verlies van eigenschappen. Ondanks de indruk dat glas 100% recycleerbaar is, wordt de overgrote meerderheid van de dagelijkse glasproducten (bv. vensterglas, mobiele en tv-schermen, ovengerei, gloeilampen, laboratoriumglas) ofwel gedowncycled tot laagwaardige toepassingen, ofwel gestort, omdat de huidige productieprocessen voor dun glas niet in staat zijn om de verontreiniging en de variaties in samenstelling van andere glasafvalstromen dan verpakkingsglas op te vangen. In wezen blijft glasafval een belangrijk en onopgelost probleem.

Glazen bouwcomponenten

Re3 Glass wil het probleem van glasafval aanpakken door circulaire, herbruikbare en recycleerbare gegoten glazen bouwcomponenten te introduceren die gemaakt zijn van momenteel moeilijk te recyclen glas. Denk aan bouw- en sloopglas, glas voor elektronica, autoglas, enz. De inherente flexibiliteit van het gieten maakt het mogelijk verontreinigd glas en glas van gemengde samenstelling te recyclen zoals het is ontvangen, zonder dure en energie-intensieve scheidingsmethoden. Bovendien zijn door de grotere doorsnede van gegoten componenten hogere verontreinigingspercentages mogelijk dan in de industrie voor dun glas aanvaardbaar zijn. Met de introductie van dit nieuwe materiaal in de bouwsector pakt Re3 Glass verdere circulariteit aan door een nieuw, omkeerbaar bouwsysteem te ontwikkelen dat bestaat uit droog geassembleerde, in elkaar grijpende gegoten componenten uit afvalglas.

Experimenten aan het TU Delft Glasslab met verschillende geometrieën, glassamenstellingen en koeltechnieken, hebben in een breed scala aan helder, gekleurd, doorschijnend, ondoorzichtig en zelfs gemarmerd glas opgeleverd. De nieuwe glasmaterialen en component geometrieën zijn in het lab onderworpen aan mechanische toetsing, terwijl de meest kritieke gebreken als gevolg van het recyclingproces onder de microscoop zijn vastgesteld. Het onderzoek toont aan dat recycleerbare gegoten glascomponenten ronde, sterke en esthetisch interessante glasstructuren kunnen vormen.

EU Parlamentarium

Het mediapark van het Parlamentarium geeft een overzicht van de prioriteiten en toekomstige plannen van de Europese Unie door bezoekers kennis te laten maken met vijf belangrijke onderwerpen op de politieke agenda van het EU Parlement: klimaatverandering, digitale transitie, gezondheid, economische gelijkwaardigheid en Europa in de wereld. Het project wordt tentoongesteld te midden van innovaties zoals het Covid-19-vaccin (thema Gezondheid) en een miniatuurreproductie van een quantumcomputer (thema Digitale overgang).

Meer informatie

Dit onderzoek is een samenwerking van de faculteit Bouwkunde afdeling AE+T met afdeling 3MD van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. Het is een onderzoeksproject van Faidra Oikonomopoulou en Telesilla Bristogianni.

Kijk op de projectpagina van Re3 Glass voor meer informatie.

Het project kreeg een kick-off financiering van 4TU.Bouw Lighthouse voor het jaar 2017.