Studenten aan de slag met verticale tuinbouw in Kenya

Nieuws - 19 juli 2021 - Communication BK

Drie studenten met verschillende achtergronden werkten samen tijdens een minor van Leiden-Delft-Erasmus-universiteiten in Kenya rondom verticale tuinen. Voor Bouwkunde student Rebecca Baugh was het een eerste kennismaking met het real-life ontwerpen van een project. “Door betrokken te zijn bij het ontwerp van een grootschalig project, leerde ik over het werken in een specifieke context en dat je rekening moet houden met lokale materialen en behoeften”.

Verticale tuinbouw

Alesha Wong (Erasmus), Dylan Clementia (Leiden) en Rebecca Baugh (TU Delft) werkten samen in Kenia aan een ‘frugal innovatieproject’ over verticale tuinbouw. Ze brachten kennis samen uit hun respectievelijke disciplines: economie, internationale betrekkingen en architectuur. Het doel: sociale impact genereren door theorie over duurzame ontwikkeling naar de praktijk te vertalen.

Alesha, Dylan en Rebecca reisden naar Kenia om Ukulima Tech te helpen met hun missie om mensen te helpen die te maken hebben met voedselonzekerheid. Ukulima Tech gelooft dat een gezonde, biologische en duurzame levensstijl kan worden bereikt door middel van hun verticale tuinen. In Nairobi, een stad met schaarste aan land, bieden de vertical gardens consumenten de mogelijkheid om hun eigen kruiden en groenten te verbouwen met minimale toevoer van water, arbeid en ruimte.

Innovatie herontwerpen

Voor bouwkunde student Rebecca Baugh was het een eerste kennismaking met het real-life ontwerpen van een project. ‘We kregen de vrijheid om creatief en experimenteel te zijn met materialen en hebben de structuur van de verticale tuinen opnieuw ontworpen met bamboe in plaats van staal. Hoewel de prijsverlaging uiteindelijk niet genoeg was, hebben we er wel van geleerd en het productontwerp kunnen aanpassen. Tegen het einde van onze stage waren we bijvoorbeeld in staat om kleinere verticale tuinen aan te bieden die beter toegankelijk waren voor mensen met een lager inkomen en praktisch zijn voor een scala aan stedelijke ruimtes.'

Meerdere kennisgebieden

Alesha Wong legt uit hoe alle drie de studenten vanuit hun eigen kennisgebied konden bijdragen in deze stageopdracht: “Ik studeer economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Als we over innovatie praten is dat vaak op basis van data, dus een kwantitatieve analyse. Het was verfrissend om andere perspectieven op innoveren te leren kennen en de kracht daarvan te combineren.”

Voor Dylan Clementia, die Internationale Betrekkingen en Organisaties studeerde aan de Universiteit Leiden, leverde de minor nieuwe inzichten op, op het gebied van communicatie. “Ik heb veel geleerd over het belang van communicatie, vooral voor mensen met verschillende achtergronden. Ik heb ervaring opgedaan met culturele en contextuele nuanceverschillen, in Kenia maar ook door te werken in een multidisciplinair Leiden-Delft-Erasmus-team.”

Meer informatie

Ieder jaar organiseert het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Frugal Innovation in Africa een uniek minorprogramma voor bachelorstudenten: Frugal Innovation for Sustainable Global Development. Studenten van alle drie Leiden-Delft-Erasmus universiteiten nemen deel aan deze minor en leren, via stages op locatie, samen in een multidisciplinaire omgeving theorie en praktijk te combineren voor het maatschappelijk belang.