Wat doet dat roze konijn op de markt?

Nieuws - 05 mei 2021 - Communication BK

De studenten van de Bouwkunde Minor Archineering hebben vanaf november in 10 weken een paviljoen ontworpen voor het Delft Fringe Festival. Een paviljoen waar kaartverkoop, ontmoeting en optredens plaatsvindt. Het knalroze Delft Fringe Konijn is het winnende ontwerp van de studenten Bartek Kotlicki en Ben Provan-Bessel. Het paviljoenontwerp is als beeld zo sterk, dat het Delft Fringe Festival het als nieuw beeldmerk gaat inzetten.

Minor studenten leveren 15 veelzijdige ontwerpen om uit te kiezen

Dertig studenten van onder meer Bouwkunde, Industrieel ontwerp en Elektrotechniek, Wiskunde & Technische Informatica, gingen tijdens de BK Minor Archineering in teams van twee aan de slag met de opdracht. De opdracht was opgebouwd in vijf fasen: play, desires, conditions, reality check en finish. “Ze werden enerzijds uitgedaagd om onbetreden paden te kiezen, anderzijds lagen er concrete voorwaarden waar het ontwerp aan moet voldoen. Er was bijvoorbeeld maximaal acht kubieke meter cross laminated timber (CLT) beschikbaar”, vertelt Koen Mulder, docent aan de TU Delft. Er ontstonden 15 verschillende ontwerpen.

Archineering

Archineering is een derdejaars vrije keuze minor die zich richt op het maken en materialiseren als essentieel deel van het ontwerpen. Archineering is opgebouwd uit twee helften. Het eerste kwartaal bestaat uit een reeks van korte opdrachten, waarbij de benadering van het ontwerp vanuit verschillende domeinen en het fysieke experiment centraal staan. Zo zijn er opdrachten waar studenten werken met digitale fabricage en 3D printen. In het tweede kwartaal werken studenten in verschillende fasen aan één langer doorgaand project. Archineering is een Bouwkunde minor – maar omdat een vrije keuze is trekt het ook veel studenten van andere faculteiten die bekend willen worden met ontwerpen & maken.

Voor meer informatie over de minor kun je terecht bij Roel van der Pas.

Het winnende ontwerp: ‘Animal Theatre’

Uit de 15 ontwerpen koos een vakkundige jury het op origami gebaseerde ontwerp van Bartek Kotlicki en Ben Provan-Bessell (Faculteit Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica), genaamd ‘Animal Theatre’, als de winnaar. Bartek en Ben waren gefascineerd door origami-modellen. Weliswaar is gevouwen papier iets anders dan dik kruislings gelijmd vurenhout, maar het leidde er ongetwijfeld toe dat ze snel vanuit vlakken dachten. Bovendien beschikten zij naast technisch vernuft over een fijn gevoel voor vormgeving. De twee studenten maakten een ingenieuze dierentuin van houten origami objecten bestaande uit ‘kraanvogelbanken’, ‘vlinderparasols’, een ‘podiumeend’ en het zeven meter hoge kassa-konijn. Een zeer functioneel paviljoen dat met zijn lange oren hoog boven het publiek uit zal steken. Tegelijkertijd vormt het een prachtig beeldmerk voor het festival dat vorig jaar nota bene een illusionist als winnaar kende.

Brug tussen techniek en cultuur

Van zaterdag 29 mei tot en met zondag 6 juni staat dit zeven meter hoge houten origami konijn op de Markt in Delft. Net zo hoog als het standbeeld van Hugo de Groot. Het wordt het nieuwe festivalpaviljoen van Delft Fringe Festival, een podiumkunstenfestival dat dit jaar haar 10e editie speelt. Roel Beeftink-Funcken, directeur Delft Fringe Festival: “We zijn ontzettend blij met deze bijzondere samenwerking. Hiermee krijgt de relatie tussen cultuur en techniek een plek in ons festival en kunnen we de verbinding tussen de historische binnenstad en de TU Campus, beide iconische aspecten van Delft, de komende jaren versterken.”

Meer informatie in online expositie ‘Het Origami Konijn’

In de online expositie ‘Het Origami Konijn” kun je alles lezen en bekijken over de samenwerking tussen TU Delft en Delft Fringe Festival en het traject van het konijn van ontwerp naar bouw. Ook vind je hier de andere ontwerpen van de andere teams. De online expositie is vanaf 29 mei te bezoeken via https://delftfringefestival.nl/expo. Het Origami Konijn wordt vrijdag 29 mei op de Markt geplaatst en zal te zien zijn tot en met zondag 6 juni.

Lees ​​​​​​meer over het Origami Fringe Konijn (PDF)

Delft Fringe Festival

Het Delft Fringe Festival is een theaterfestival waar talentvolle jonge, vaak kortgeleden afgestudeerde makers gelijk veel speelminuten maken. Dans, muziek, toneel, cabaret en ander theater. In totaal zijn er 400 uitvoeringen verdeeld over 11 dagen. Er zijn voorstellingen voor kinderen, er zijn ‘language no problem’ voorstellingen en er is een speciaal Studium Generale programma. Het festival is dit jaar online. Zie www.delftfringefestival.nl.