Goed voorbereid op toekomstige rampspoed

Nieuws - 22 januari 2021 - Webredactie

Gisteren presenteerden Ernst Kuijpers, Marion Koopmans en Ahmed Aboutaleb bij het televisieprogramma Jinek het Pandemics and Disaster Preparedness Center (PDPC) van de TU Delft, Erasmus MC en Erasmus Universiteit Rotterdam. Vele onderzoekers van CiTG zijn betrokken, onder wie prof. Bas Jonkman (vanwege zijn expertise over overstromingen en neveneffecten) en prof. Serge Hoogendoorn (vanwege zijn kennis over de rol van mobiliteit bij infectieziekten). Dit kenniscentrum brengt topwetenschappers met kennis van pandemische dreigingen en klimaat gerelateerde calamiteiten samen.

Nergens belegd
Het plan voor een Pandemic & Disaster Preparedness Center is gebaseerd op een wens van viroloog prof. Marion Koopmans, die hoopt dat de huidige waakzaamheid niet afzwakt als straks de pandemie weer onder controle is. Er zijn inmiddels al vijftig ingenieurs, artsen en wetenschappers van de deelnemende instituten aangesloten bij het PDPC. De gemeente Rotterdam ondersteunt het initiatief van harte. Delftse onderzoekers zijn enthousiast.

Rampen simuleren
Bas Jonkman werkt binnen het PDPC aan simulaties van allerhande natuurrampen en hun effecten. ‘Dan komen er knelpunten bovendrijven, zoals stilstaand water als brandhaard voor besmettelijke ziekten, bruggen en tunnels die blokkeren’, aldus Jonkman. ‘Door samen te werken met het ErasmusMC, kunnen we effecten op de gezondheidszorg beter in beeld krijgen.’ Serge Hoogendoorn is geïnteresseerd hoe mobiliteit een rol speelt bij de verspreiding van besmettelijke ziekten. Zijn groep werkt aan testprojecten om te bijvoorbeeld ontruiming van de randstad te simuleren. Delft werkt ook al aan een onderzoek om infectie-risico’s bij grotere evenementen in kaart te brengen. Al die gegevens kun je vervolgens delen met beleidsmakers, om antwoord te krijgen op de vraag: wat gaan we hieraan doen om ons voor te bereiden?

Dit onderzoek bouwt voort op de sterke expertise basis van TU Delft in rampen en veerkracht van de samenleving. Alle betrokken wetenschappers verwelkomen de versterkte samenwerking met artsen en virologen.

Rector Magnificus Tim van der Hagen is verheugd: “Dit initiatief is bij uitstek een voorbeeld van wetenschap waar de samenleving om vraagt: met verschillende expertises en vanuit diverse disciplines gezamenlijk kennis ontwikkelen waar de maatschappij van profiteert.”

Lees ook: