Meer dan 250 papers in minder dan 2 maanden

Nieuws - 23 juli 2021

Bruisende groepen vol creativiteit en interessant nieuw onderzoek, maar bovenal: een nieuwe lichting bachelorstudenten die helemaal klaar is voor alle academische hordes tijdens hun master. Het nieuwe “Research Project” van het vernieuwde Computer Science and Engineering curriculum is een groot succes! Maar wat maakte dat mogelijk?

Een grote verandering

Een succesvol curriculum verander je niet zo maar. ‘We hebben er goed over nagedacht,’ vertelt Mathijs de Weerdt, ‘want veel van wat we hiervoor deden werkte ook goed.’ Tot een jaar geleden deden de bachelorstudenten van de Computer Science Engineering in een groep van vier een afstudeeronderzoek bij een bedrijf, om zo praktijkervaring op te doen. 'Dat was een ontzettend waardevolle ervaring en eigenlijk wilden we daar niet vanaf. Maar uiteindelijk willen we ook wetenschappers opleiden.’ De groepsopdracht bij een bedrijf werd daarom behouden, maar verplaatst naar het tweede jaar. 'En inderdaad: dat ging heel goed.' In hun derde en laatste jaar van de bachelor doen de studenten nu een afstudeeropdracht, waarbij ze in twee maanden een hoogwaardig onderzoek opzetten én afronden, inclusief paper. 'Dat is een flinke opgave, en het was best spannend of iedereen dat zou lukken.'

Toch wel: de 250 onderzoeken staan bol van interessante resultaten, van programma’s waarmee een computer beter kan verdedigen in een potje AI-voetbal, tot algoritmes die automatisch webcomics analyseren. 'Begeleiders, waaronder ook professoren, waren meer dan positief verrast door de kwaliteit' vertelt Mathijs enthousiast, 'sommigen zijn zelfs bezig om het onderzoek gepubliceerd te krijgen.'

Ben je benieuwd naar alle resultaten? Klik dan hier.

Een onverwachte puzzel

Voor Mathijs en zijn team lag er ook een grote opgave: hoe zorg je ervoor dat al die studenten in twee maanden een goed onderzoek opzetten? 'We willen ze wat leren, dus daar waar het nodig is kunnen we ook best een beetje helpen.' De opzet werd daarom omgedraaid: begeleiders stellen een interessant project voor met concrete onderzoeksvragen, waarmee ongeveer vijf studenten aan het werk kunnen. De studenten konden hun voorkeuren opgeven voor een aantal van deze projecten. 'Vervolgens moet je best een flinke rekensom doen, want hoe kom je tot de eerlijkste verdeling? Met wat puzzelen hebben we geregeld dat iedereen bij een onderzoek komt dat hij of zij interessant leek. Zonder pieken, dus niet iedereen kwam terecht bij zijn favoriete onderzoek, maar ook zonder dalen: we hebben niemand opgescheept met een onderwerp dat hem of haar weinig interesseert.'

Highlight: hoe kan AI beter leren verdedigen in een potje voetbal?

Highlight: algoritmes die automatisch webcomics analyseren

Zo konden de studenten snel aan de slag met hun onderwerp, samen met mede-studenten en onder begeleiding van een ervaren supervisor. Eén van die begeleiders was Gosia Migut, die trouwens ook hielp bij het opzetten van het programma. 'Het was heel fijn dat studenten een gezamenlijke richting opdoken, je ziet dan echt kruisbestuiving ontstaan. Er werden tips uitgedeeld voor goede informatiebronnen, of welk algoritme wel of niet geschikt is voor doel x of y. Hoewel het goed is dat studenten nu zelfstandig onderzoek hebben gedaan, ben ik blij dat er een groep was om op terug te vallen. Je ziet gewoon dat een groep motiveert en dat studenten zo het beste in elkaar naar boven halen.'

/* */