Onderwijsvernieuwing: Bachelor IO

Nieuws - 16 april 2021 - Communication

Wat is de rol van design in onze snel veranderende wereld? Wat heeft de ontwerper van de toekomst nodig om succesvol te zijn? Dat zijn enkele vragen die aan de orde waren bij het herontwerp van de bacheloropleiding van de Faculteit van Industrieel Ontwerpen, die in augustus van start gaat.

Onderwijsvernieuwing: Bachelor IO

In augustus 2021 wordt de hernieuwde bacheloropleiding geïntroduceerd. De afgelopen jaren heeft de faculteit gekeken naar de rol van design in een veranderende wereld. Design in een wereld waarin we voor grote uitdagingen staan, zoals toegang tot gezondheidszorg en klimaatverandering, maar ook een wereld waarin nieuwe technologieën veel kunnen toevoegen.

Design voor onze toekomst

Het hernieuwde bachelorprogramma is ontwikkeld om Delftse ontwerpers beter voor te bereiden op deze complexe en uitdagende toekomst. Om hen te helpen de kennis en ontwerpcompetenties te ontwikkelen die ze nodig zullen hebben om uitdagingen aan te gaan. Het programma stelt studenten in staat om te analyseren, vorm te geven en te innoveren, waarbij de mogelijkheden van nieuwe technologieën wordt gekoppeld aan de behoeften van mensen, organisaties en de samenleving. Het zal hen niet alleen voorbereiden op het ontwerpen van producten, maar ook op het ontwerpen van diensten of zelfs delen van complexe systemen. 

Hoe gaan we dat doen? Natuurlijk blijven vertrouwde onderdelen van de IO-bachelor bestaan, zoals uitdagende vakken, inspirerende docenten, uitstekende faciliteiten en teamwerk. Maar er zijn ook nieuwe en onderscheidende kenmerken. Bijvoorbeeld het feit dat studenten altijd aan het ontwerpen zijn. De beste manier om te leren ontwerpen is immers continue te ontwerpen.

Altijd ontwerpen

In de loop van elk semester werken studenten aan projecten die gebaseerd zijn op scenario's uit de echte wereld - vier ontwerpprojecten vinden plaats in de eerste twee jaar van de  driejarige opleiding, met als afsluiting het Bachelor Eind Project (BEP) in het laatste jaar. Deze projecten dagen studenten uit om de tijdens de vakken ontwikkelde kennis te integreren en de theorie in praktijk te brengen. Ze bouwen prototypes - maken ontwerpen tastbaar, voeren gebruikerstests mogelijk en communiceren met belanghebbenden.

Actieve leerhouding

Ook is er een expliciete nadruk op een actieve leerhouding. Studenten worden uitgedaagd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces en ontwikkeling, waarbij de mate van sturing door de staf in de loop van de tijd afneemt. Naarmate studenten hun set van ontwerpmethoden uitbreiden, neemt de mate van academische vrijheid toe en zijn ze in staat om hun eigen pad te kiezen als Delftse ontwerpers.

In de komende maanden zullen we meer details delen over het spannende hernieuwde programma.