Digitale Open Dagen TU Delft bij IDE: Recap

Nieuws - 01 december 2021 - Communication

Vanwege de beperkingen van COVID-19 moesten de Open Dagen van de TU Delft digitaal. Gelukkig kon het IDE-team op zaterdag 20 november een versnelling hoger schakelen en een bomvolle digitale agenda samenstellen voor aankomende IDE-studenten!

Om de creatieve en uitnodigende sfeer van het IDE optimaal over te brengen op potentiële studenten, besloot het IDE Open Days-team om de digitale versie van het evenement op twee fronten aan te pakken. Allereerst deed IDE mee aan de TU Delft-brede livestream en vervolgens hebben we (voor het eerst) de kracht van Instagram ingezet voor Open Campus Dagen. Zo konden we de rondleiding nabootsen die studenten normaal gesproken zouden hebben gekregen als ze IDE persoonlijk hadden bezocht.

De Live Show

De livestream (hier te bekijken) werd verzorgd door IDE's Tim van Tooren (SPD-afgestudeerde), Sylvia Mooij (BSc-programmacoördinator), Mirjam Meijer (DfI MSc-student), en Sepehr Kherad (BSc-student). In deze livestream, opgenomen vanuit de Frans van Hasseltzaal in de Aula vertelden de presentatoren over hun ervaringen bij IO en de mogelijkheden die de opleiding te bieden heeft. Daarnaast werden scholierenvragen beantwoordt in een Q&A. De liveshow werd door ruim 400 scholieren bekeken.

Instagram Open Dagen Tour

Tijdens de liveshow werd er ook een rondleiding gegeven door Thomas Nieuwendijk en Vera Klerken, deze rondleiding werd van tevoren opgenomen in de faculteit, zodat we ook de faciliteiten en het gebouw aan de scholieren konden laten zien.

Gedurende de hele week werd er, als toevoeging op de online open dag, een Instagram campagne gevoerd. Dit bestond uit een combinatie van posts, stories en een ‘reel’. De stories zijn terug te kijken via de Highlights op ons Instagram kanaal @IDETUDelft. De stories waren een groot succes, ze werden ruim 1000 keer bekeken en het aantal bereikte niet-volgers was deze week dan ook 815% hoger dan de week daarvoor. Maar liefst 40 scholieren zijn betrokken geweest met ons Instagram kanaal (dat betekent het liken van een post, of plaatsen van een reactie of vraag).

Omdat wij zelf alle vrijheid hadden op het Instagram kanaal konden de scholieren een extra kijkje achter de schermen krijgen. Hier waren onder andere interviews te zien met ontwerpers Riel Bessai (IDE graduate of the year), Jerry de Vos (winnaar James Dyson Award duurzaamheidsprijs) en Susanna Osinga (winnaar publieksprijs Hema ontwerpwedstrijd). Maar ook de faciliteiten zoals de PMB en de tekenlokalen, het ID Kafee en algemene sfeerbeelden konden we op deze manier laten zien.

Wat heeft de toekomst in petto voor de Open Campusdagen?

Hoewel wij hopen dat er snel weer fysieke open dagen mogelijk zijn, en we de scholieren weer in het gebouw kunnen verwelkomen, gaan er zeker verbeteringen meegenomen worden uit de digitale situatie. Naast het feit dat we nog beter zijn geworden in het presenteren van de faculteit op een digitaal platform, hebben we ook kennis gemaakt met de mogelijkheden die social media bieden. Zullen we de volgende open dagen ook op Tiktok te vinden zijn?

Komende evenementen voor aankomende studenten

Om de scholieren toch nog zelf uit te kunnen nodigen zijn wij hard bezig om op een verantwoorde manier zoveel mogelijk meeloopdagen te organiseren en kunnen scholieren deelnemen aan campus tours. Op 11 januari zal er nog een laatste online Q&A sessie zijn waarbij scholieren hun laatste vragen kunnen stellen voor de inschrijfdeadline op 15 januari. Voor de 4- en 5-VWO’ers hopen wij op 17, 18 en 19 maart weer Open Campus Dagen te organiseren. Ben jij scholier en wil je hiervan op de hoogte blijven? Houd vooral de IO studiekeuze pagina in de gaten.