Minorstudentenconcept Vika geproduceerd voor Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie

Nieuws - 27 januari 2021 - Communication

Tijdens de minor Interactive Environments van 2014-2015 ontwikkelde een team van studenten een concept voor een interactieve muur: Vika. Medewerkers van het Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie verzorgden de briefing bij deze cursus en zij waren enthousiast over het concept. Ze slaagden erin financiering te vinden om een ziekenhuiswaardige versie te produceren die in januari 2021 is geïnstalleerd.

Vika muur is een goed voorbeeld van hoe het ontwerpen geïnspireerd door en gericht op de gebruiker kan leiden tot een volwaardig product dat een bijdrage levert aan het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen met kanker. De Vika muur is een interactieve muur bestemd voor de wachtruimten van het Prinses Máxima Centrum. Het bestaat uit ronddraaiende panelen, die reageren op beweging van mensen die langs de muur lopen of staan. De truc is dat het aantal panelen dat gaat bewegen afhankelijk is van jouw lengte en beweging: hoe kleiner je bent en hoe meer je beweegt, des te meer panelen zet je in beweging.

Dit betekent dat een kind meer panelen kan laten bewegen dan de ouder die naast het kind staat. Een ouder moet zich dus klein maken om hetzelfde effect te bereiken als haar/zijn kind. Het stimuleert een kind niet alleen tot meer bewegen, maar geeft ook een gevoel van regie, controle en meer macht over de situatie. Dit is een belangrijk uitgangspunt van ontwikkelingsgerichte zorg binnen het Prinses Máxima Centrum, namelijk het zo goed mogelijk stimuleren van de ontwikkeling van het kind ondanks de impact van de behandeling die het ondergaat.

De studenten kregen de opdracht om een product te ontwerpen dat jonge kinderen met kanker stimuleert om meer te bewegen en tegelijkertijd een gevoel van meer controle geeft. Om dit ontwerp te maken, hebben de studenten zich verdiept in wat jonge kinderen met kanker meemaken tijdens hun behandeling en waar zij behoefte aan hebben door middel van interviews en observaties. Het eerste ontwerp is vervolgens bij de kinderen getest en verder uitgewerkt. In deze verder uitgewerkte vorm heeft de Vika muur op de Dutch Design week in 2015 in Eindhoven gestaan en werd daar zeer positief ontvangen.

De uiteindelijke Vika muur zoals die nu in het Maxima staat, is op basis van het concept prototype verder ontwikkeld en gerealiseerd tot een volwaardig product door ingenieursbureau Heijmerink Wagemakers onder art direction van design bureau MMEK. De muur voldoet aan de veiligheids- en hygiëne-eisen van het ziekenhuis. Zo stoppen bijvoorbeeld de panelen met draaien als je te dichtbij komt. De Vika muur kon gerealiseerd worden dankzij sponsorgelden.

Vika studententeam: Priska van Binsbergen, Ziran Chin-On, Moritz Fieback, Sharon Komen, Oukje van Merle, Daan Middendorp, Debbie Rouw, Iris Tol, Josine Vos
Coaches: Sara Ferrari, Aadjan van der Helm, Tomasz Jaskiewicz, Marco Rozendaal.