Tien Delft Design auteurs in het journal Work

Nieuws - 21 januari 2021 - Communication

Doordat we nu al ongeveer een jaar voornamelijk vanuit huis werken, is onze werkomgeving relevanter geworden dan ooit tevoren. Deze week is een speciale nummer van het wetenschappelijke tijdschrift Work verschenen, waarin verschillende aspecten met betrekking tot comfort zijn beschreven. Uniek is dat tien auteurs die een bijdrage hebben geleverd aan dit speciale nummer afkomstig zijn van onze faculteit. Ze vertegenwoordigen hiermee de afdelingen Human-Centered Design en Sustainable Design Engineering.

Alle aspecten onder de loep

Sommige papers zijn gericht op het comfort van uw omgeving, zoals geur, temperatuur, licht, akoestiek, ruimte. Andere onderzoeken zijn gericht op een artefact dat de mens raakt, zoals de vloerhoek, de stoel, het bed en het licht. Echter, in dit speciale nummer krijgen ook onderwerpen als modellering en gedrag hun aandacht.

Interessante bevindingen in het speciale nummer zijn dat de geur van mandarijn het comfort voor sommige personen beïnvloedt, dat het menselijk gedrag een grote rol speelt bij het ervaren van comfort (de activiteit die je doet beïnvloedt het, of wanneer je je houding vaak varieert in een stoel) en dat verwarmingspanelen in de auto hetzelfde comfort kunnen geven als het verwarmen van het hele interieur, maar minder energie verbruiken.

Een van de meest interessante papers geeft een overzicht van de comfortvragenlijsten en op basis van een onderzoek met 55 experts is de beste vragenlijst te vinden voor een specifieke comfort-onderzoekssituatie, zie de vragenlijst

IO auteurs in januari 2021 speciale comfort uitgave van Work

Aantal auteurs and co-auteurs per land in deze speciale uitgave

Italy 24