Delft Design bij Convergentie Gezondheid in Rotterdam met Hugo de Jonge

Nieuws - 08 juli 2021 - Communication

Op woensdag 7 juli presenteerde Delft design onderzoekers hun samenwerkingsprojecten voor mensgerichte zorg aan de Nederlandse minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge, die het Convergentieplein in het Erasmus MC bezocht om bijgepraat te worden over de lopende zaken van de Convergentie Gezondheid en Technologie.

Elif Ozcan Vieira sprak over het ICU van de Toekomst project, wat als doel het terugdringen van heropnames van IC patiënten en psychische stoornissen van patiënten na een IC verblijf heeft. Daarnaast is het ook de bedoeling om de IC-capaciteit te verhogen en de arbeidstevredenheid van de zorgverleners te verbeteren. De visie van het Critical Alarms Lab van IDE in dit project is een mensgericht, data-gedreven gezondheidszorgsysteem.

Ik ben trots op het werk dat we tot nu toe hebben gedaan in het Critical Alarms Lab, onderdeel van onze Delft Design Labs. De reikwijdte van ons lab reikt nu verder dan de wetenschap en gaat in de richting van beleidsverandering die kan helpen het zorgstelsel te vermenselijken, met name voor de kritieke zorg.

Elif Ozcan Vieira

Professor Maaike Kleinsmann presenteerde het onlangs gestarte Healthy Start Initiatief. Dit project heeft als doel interventies te ontwikkelen om de startpositie van jonge kinderen in Rotterdam te verbeteren. Want waar je geboren wordt zegt nog altijd veel over de kansen die je hebt op een gezond leven waarin je je talenten kunt ontplooien.

Daarnaast overhandigde professor Kleinsmann aan minister De Jonge het onlangs verschenen sectorbeeld ontwerpende ingenieurswetenschappen, over de rol van de designsector bij het linken van technologische ontwikkelingen aan de behoeften van mens en maatschappij, waarmee een bijdrage kan worden geleverd aan het oplossen van een aantal van de meest urgente maatschappelijke vraagstukken zoals onze gezondheidszorg.

De universiteitsvoorzitters Tim van der Hagen van de Technische Universiteit Delft, Ernst Kuipers van het Erasmus Medisch Centrum Rotterdam en Ed Brinksma van de Erasmus Universiteit Rotterdam, samen met onze eigen professor Richard Goossens, hebben ook een ontmoeting gehad met de minister om verder sterke banden te smeden voor de convergentie van gezondheid en technologie die plaatsvindt tussen deze grote wetenschappelijke instellingen.