Ambulance vast in het verkeer? Niet als het een ‘Urban Air Vehicle’ is

Nieuws - 09 maart 2021

Komt de ambulance of taxi in de toekomst door de lucht? Als je in een sterk verstedelijkt gebied woont, zou dat heel goed kunnen. ‘Urban Air Mobility’ kan een aantrekkelijke optie zijn voor betrouwbaar vervoer in dichtbevolkte gebieden. Gaan deze innovatieve, elektrische persoonlijke vliegtuigen deel uitmaken van een duurzaam, klimaatneutraal (lucht)vervoerssysteem? Van 15 tot 17 maart 2021 organiseert de TU Delft de eerste (online) Delft International Conference on Urban Air Mobility om de technologische, operationele en maatschappelijke uitdagingen te bespreken.

(Photo: online course Urban Air Mobility, TU Delft)

Vervoer door de lucht kan bijdragen aan duurzaam en betrouwbaar vervoer van mensen en goederen in dichtgeslibde stedelijke gebieden. Maar er zijn pittige wetenschappelijke, technologische en ook maatschappelijke uitdagingen voor deze schijnbaar eenvoudige oplossing. Deze gaan over zowel de technologie van de innovatieve eVTOL's, elektrische voertuigen die verticaal kunnen opstijgen en landen, als over de exploitatie van een stedelijk luchtmobiliteitssysteem. En natuurlijk: past ‘Urban Air Mobility’ in het duurzame, klimaatneutrale vervoerssysteem van de toekomst?   

Van 15 tot 17 maart komen experts uit verschillende hoeken (online) bij elkaar om de kansen, ontwikkelingen en uitdagingen van Urban Air Mobility te bespreken op de allereerste Delft International Conference on Urban Air Mobility. Keynote sprekers zijn onder andere:

  • Robert Dingemanse, Oprichter en CEO van het Nederlandse bedrijf PAL-V International
  • Davis Hackenberg, Advanced Air Mobility (AAM) Mission Integration Manager bij het NASA Aeronautics Research Mission Directorate (ARMD) 
  • Pablo Perez-Illana, Research & Innovation Officer bij de Europese Commissie
  • Patrick Nathen, Mede-oprichter en VP Product bij Lilium
  • Rui Roosien, R&D consultant bij de afdeling ‘Environment and Policy Support’ van het NLR.  
  • David Ziegler, Vice President, Dassault Systèmes Worldwide Aerospace & Defense Business.
     

Voor meer informatie over de DICUAM-conferentie:  

www.dicuam.org/dicuam2021. De conferentie is interessant voor wetenschappers en ingenieurs van zowel kennisinstellingen als de industrie en start-ups.

Deelname aan de conferentie is nog steeds mogelijk, ook voor mensen die geen abstract hebben ingezonden. Registratie: 100 euro.

Voor meer informatie over de conferentie kunt u contact opnemen met: