IAWA-beurs 2021 voor Leanne van Dam

Nieuws - 20 juli 2021

De International Aviation Women’s Association (IAWA) reikt ieder jaar een beurs uit aan een vrouwelijke student aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Dit jaar gaat de beurs van 5.000 USD naar masterstudent en oud-VSV voorzitter Leanne van Dam. Chris Ison, scholarship-voorzitter van IAWA: “Van Dams getoonde leiderschapskwaliteiten sluiten uitstekend aan bij de missie van IAWA om te verbinden, te inspireren en te leiden.” Leanne van Dam: “Ik wil een rolmodel zijn die jonge ingenieurs inspireert om hun dromen te waar te maken. Lid zijn van het wereldwijde IAWA netwerk helpt me daarbij.”

IAWA-beurs stimuleert vrouwelijk leiderschap
De IAWA reikt ieder jaar een beurs uit aan een vrouwelijke student, aan een select aantal universiteiten, die een studie doet op het gebied van de luchtvaart. Zo ook aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft. IAWA’s doelstelling: het cultiveren en stimuleren van vrouwelijk leiderschap in de luchtvaartindustrie door middel van onder meer een wereldwijd netwerk, evenementen en beurzen. Dat doel ondersteunen we bij de faculteit van harte om onze gemeenschap meer inclusief en divers te maken. Het IAWA-scholarship bestaat uit 5.000 USD voor collegegeld en onderwijskosten, deelname aan de IAWA-conferentie – dit jaar in Charleston, South Carolina – en lidmaatschap van het wereldwijde IAWA-netwerk van vrouwelijke leiders in de luchtvaart.

Wie is Leanne van Dam?
Leanne van Dam doet momenteel haar MSc Aerospace Engineering in de track ‘Control & Simulation’ en het MSc honours programma. Ze deed eerder ook al haar BSc Aerospace Engineering aan de faculteit. Velen kennen haar ook als de eerste vrouwelijke voorzitter van studievereniging VSV Leonarda da Vinci (sept. 2019 tot sept. 2020). Van Dam ambieert na haar studie een carrière als helikopterpiloot bij de luchtmacht. Voorzitter van het  scholarship-comité van IAWA, Chris Ison, over de keuze voor Leanne: “Leanne is overduidelijk een student met een brede interesse. Ze heeft bewezen leiderschapskwaliteiten te hebben die buitengewoon goed aansluiten bij de missie van IAWA om te verbinden, inspireren en leiden. Bovendien herkennen we haar enorme passie voor de luchtvaart, die hebben onze leden namelijk ook.” Voor Van Dam betekent de toekenning van de beurs dat ze een netwerk op kan bouwen met inspirerende vrouwelijke leiders in de luchtvaartindustrie. Van Dam: “Ik kijk uit naar de conferentie en de mensen die ik zal ontmoeten. Het delen van ervaringen en het leren van die van medestudenten en leden van IAWA zal enorm waardevol zijn.”

Meer informatie over IAWA en de conferentie – ook toegankelijk voor andere vrouwelijke studenten en staf - vind je hier.

Lees hier meer over de eerdere winnaars van de IAWA beurs

Giulia Gatti
Julia Radius