Irene Fernandez Villegas benoemd tot AE Sustainability Officer

Nieuws - 09 februari 2021

Het Management Team van de faculteit heeft Universitair Hoofddocent Aerospace Structures and Materials Irene Fernandez Villegas benoemd in de nieuwe rol van Sustainability Officer aan de faculteit. Belangrijkste doel: duurzaamheid ‘top of mind’ maken binnen de faculteit.

Ik ben ontzettend blij dat de faculteit een Sustainability Officer heeft aangesteld en vereerd dat het MT mij voor deze functie heeft geselecteerd. Het is een geweldige kans om bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen van de TU Delft.

Irene Fernandez Villegas, Aerospace Structures and Materials

Het werk van de Sustainability Officer bestaat uit:

Coördineren van het Aerospace GreenTeam:
Het AE GreenTeam is een groep van 3 tot 4 studenten die duurzaamheid promoten in het onderwijs, onderzoek en de bedrijfsvoering van de faculteit. Het team is opgericht in 2019-2020 en maakt deel uit van een universiteitsbreed initiatief om decentrale, faculteitspecifieke duurzaamheidsteams op te richten, geïnspireerd door het succes van Green-mE bij de 3mE-faculteit.

Het eerste AE GreenTeam (2019-2020) heeft een uitgebreide inventarisatie gemaakt van duurzaamheidsthema's in het curriculum, onderzoek, facultaire bedrijfsvoering en de communicatie. Het rapport met daarin ook aanbevelingen voor de verduurzaming van de faculteit is hier te vinden: AE GreenTeam Inventory Report.

Het huidige AE GreenTeam (2020-2021) richt zich op:

• duurzaamheid in het onderwijs (BSc Green Thread, MSc Vitalisering)
  • maatschappelijke betrokkenheid van studenten en medewerkers
  • en de Mobiliteitspilot, gericht op het verminderen van de milieu-impact van zakenreizen.

Werk aan afstemming met de TU Delft Sustainability Coordinator:
Fernandez Villegas neemt deel aan het Kernteam Duurzaamheid TU Delft, met als doel het realiseren van een CO2-neutrale en circulaire TU Delft campus in 2030 (Sustainable TU Delft Campus).

Coördineren van AE-initiatieven binnen het TU Delft Climate Action plan:
De functionaris biedt ook een platform voor studenten en medewerkers die zich bezig willen houden met multidisciplinaire duurzaamheidsprojecten (TU Delft Climate Action).

Wil je meer weten over duurzaamheid bij Lucht- en Ruimtevaarttechniek of samenwerken met Irene Fernandez Villegas en het GreenTeam? Neem dan contact op met Irene via: I.FernandezVillegas@tudelft.nl.

Lees ook het artikel in TU Delta waarin Irene vertelt wat haar plannen zijn.