Lancering eerste Nederlandse militaire nanosatelliet

Nieuws - 26 januari 2021

Volgens de huidige planning zal het bedrijf Virgin Orbit medio maart met de eerstvolgende lancering de eerste Nederlandse militaire nanosatelliet (genaamd BRIK-II) in een baan om de aarde positioneren. De satelliet is binnen een uniek samenwerkingsverband ontwikkeld in opdracht van de Koninklijke Luchtmacht.

Het Delftse bedrijf Innovative Solutions in Space (ISISPACE) is de ontwerper en integrator van de BRIK-II. Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) heeft nieuwe technologieën ontwikkeld die op de BRIK-II in de praktijk worden gebracht. Hierbij is samengewerkt met de Technische Universiteit Delft (TU Delft) en de University of Oslo. Stefano Speretta en Trevor Watts zijn vanuit de afdeling Space Engineering bij het project betrokken in een adviserende rol. Tot slot is de Amerikaanse onderneming Virgin Orbit geselecteerd om de lancering uit te voeren.

Lees hier het persbericht van op de website van het ministerie van Defensie.

Foto: Ministerie van Defensie