Marie Fayolle wint Heinz Stoewer Space Award 2021

Nieuws - 12 maart 2021

Op dinsdag 2 maart heeft Marie Fayolle de vierde Heinz Stoewer Space Award gewonnen voor haar MSc thesis getiteld “Geodetic parameter estimation for small-satellite small-body mission”. Dit jaar was Prof. Heinz Stoewer zelf aanwezig om Marie Fayolle de prijs te overhandigen tijdens het VSV Symposium 2021. Deze prijs wordt elk jaar uitgereikt aan een MSc-student of jonge alumnus/alumna  van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek voor een masterscriptie binnen de ruimtevaartafdeling.

Thesis – Zwerm van CubeSats onderzoeken asteroïden

De scriptie van Fayolle richtte zich op het onderzoeken van asteroïden met behulp van een zwerm van kleine satellieten, ook wel CubeSats genoemd.  Er zweven talloze asteroïden in het zonnestelsel rond. Ze zijn primordiaal en het onderzoeken van deze kleine hemellichamen geeft inzicht in het ontstaan en de evolutie van het zonnestelsel. Bovendien bestaat het gevaar dat een asteroïde op de aarde stort. In dat geval is het belangrijk om de samenstelling ervan te begrijpen om de impact van zo’n inslag te modelleren. CubeSats hebben hoge potentie om zulke missies succesvol uit te voeren, ze zijn relatief goedkoop waardoor er meer risico genomen kan worden. Nadat de CubeSats zijn gelanceerd, worden deze in banen om een asteroïde gebracht waar ze actief metingen en camerabeelden terug sturen naar de moedersatelliet en/of een station op aarde. Haar thesisbegeleider dr.ir. Dominic Dirkx legt uit dat Fayolle in haar scriptie een model ontwierp waarmee ze stabiele, veilige en wetenschappelijk interessante banen van CubeSats om een asteroïde berekende, gevolgd door een gedetailleerde analyse over de uiteindelijke retourvlucht van de missie. Hiermee kon ze doorrekenen en aantonen wat de potentie van de CubeSats was om deze hemellichamen goed te analyseren. Fayolle voerde op meerdere niveaus enkele onzekerheidsonderzoeken uit, waar ze bijvoorbeeld het risico op botsingen van de CubeSats en een loskoppeling van baan berekende. Dit alles deed ze voor verschillende scenario’s met één tot en met vier CubeSats. “Haar thesis bestond dus eigenlijk uit drie losse onderzoeken, een echte prestatie!”, legt Dirkx uit.

Verrassende thesiskeuze

“Ik ben ontzettend gelukkig dat Fayolle uiteindelijk voor dit thesisonderwerp heeft gekozen, dat was eerst niet gepland!” licht Dirkx toe. In eerste instantie had Fayolle een ander scriptiethema en begeleider gekozen. Voor haar thesis officieel zou beginnen, kwam ze Dirkx bij toeval tegen op het ‘European Planetary Science Congress’ in Berlijn. Ze raakten aan de praat, waarna Fayolle besloot om haar scriptie onder zijn begeleiding te doen. “Daar was ik blij om, want anders hadden we dit bijzondere resultaat niet kunnen vieren! Ik heb heel veel bewondering voor Fayolle, ze is een getalenteerde onderzoeker met wie ik met veel plezier heb mogen samenwerken. Het was een echte eer om haar begeleider te zijn. ”

Fayolle legt uit dat haar motivatie voor het onderwerp voortkwam uit de mogelijkheid om planetaire wetenschappen en pure orbitale dynamica te kunnen combineren. Verder vond ze het leuk dat ze er een eigen innovatieve draai aan kon geven door er CubeSats bij te betrekken. Over haar goede samenwerking met Dirkx, zegt Fayolle: “Ik had dit allemaal natuurlijk niet bereikt zonder de hulp en steun van mijn supervisor, die me in mijn onderzoek heeft begeleid maar tegelijkertijd ook veel vrijheid heeft gegeven om mijn eigen richting aan het onderzoek te geven.”

PhD – Onderdeel van missie JUICE over de manen van Jupiter

Na haar succesvolle MSc prestatie is Fayolle begonnen aan een PhD aan de TU Delft. Deze keer onderzoekt ze iets anders dan CubeSats en asteroïden. Haar PhD onderzoek richt zich op de manen van Jupiter. Binnen de missie JUICE worden grote hoeveelheden data verzameld, die Fayolle zal helpen analyseren, manipuleren en integreren. Ondertussen is Fayolle ook bezig met het schrijven van een artikel over haar thesis voor publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift. Deze zal naar verwachting later dit jaar worden uitgegeven.

Marie Fayolle ontvangt de Heinz Stoewer Prize. Van links naar rechts: Prof. Pieter Visser, Prof. Heinz Stoewer and Marie Fayolle. Foto: VSV Leonardo da Vince.

Heinz Stoewer Space Award

Fayolle vertelt dat zij het heel bijzonder vond om de Heinz Stoewer prijs in ontvangst te mogen nemen: “Ik was heel verrast en voel me vereerd om deze prijs te ontvangen. Toen ik drie jaar geleden bij het VSV symposium aanwezig was en de eerste Heinz Stoewer prijs uitgereikt zag worden, had ik nooit verwacht dat ik daar zelf een aantal jaar later zou mogen staan. Ik houd van wetenschap en ben daarom erg dankbaar en trots dat mijn thesis om deze manier is beloond, het was dan ook een bijzondere eer om de prijs door Prof. Stoewer persoonlijk overhandigd te krijgen.”

De Heinz Stoewer Space Award werd in 2018 geïnitieerd door Prof. Stoewer toen hij de prestigieuze Space Engineering IEEE Simon Ramo medaille ontving. Om masterstudenten aan te moedigen en te feliciteren met hun onderzoek, heeft hij besloten zijn prijzengeld te doneren om de zichtbaarheid van werk met grote maatschappelijke relevantie te bevorderen.