Nieuw Center of Excellence in AI for Structures

Nieuws - 08 juni 2021

Onlangs is het Center of Excellence in Artificial Intelligence for Structures opgericht aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

Lichtgewicht structuren zijn van vitaal belang voor veel techniek toepassingen in de luchtvaart, ruimtevaart, windenergie en automotive industrie. Nieuw metamateriaalontwerp, slimme fabricage en kwaliteitscontrole en geavanceerde reparatie en recycling bevinden zich momenteel in het epicentrum van onderzoek en ontwikkeling. Vooruitgang op dit gebied zal ten goede komen aan het tot stand brengen van een circulaire economie. Kunstmatige intelligentie en digitalisering openen nieuwe horizonten en het gebruik ervan kan het proces naar een duurzaam gebruik van materialen en structuren versnellen.

De integratie van deze technologieën met de bouwtechniek is noodzakelijk en kan niet worden bereikt zonder de synergie van deskundigen met verschillende wetenschappelijke en technische achtergronden. Daarom wil Dr. Dimitrios Zarouchas, oprichter van het centrum en assistent professor binnen de Structural Integrity & Composites groep, academici, onderzoekers, professionals uit de industrie, beleidsmakers en studenten die actief zijn op het gebied van Kunstmatige Intelligentie in constructies samenbrengen en een multi-disciplinaire gemeenschap creëren.

Ik geloof dat het samenbrengen van mensen uit al deze verschillende vakgebieden de integratie en implementatie van onderzoek zal bevorderen en zal bijdragen aan de betrouwbaarheid van nieuwe technologieën uit de industrie. Het zal het ook mogelijk maken kennis en faciliteiten te delen en misschien wel het belangrijkste: onderzoek en kennis dichter bij de samenleving te brengen. Ik kijk ernaar uit om te zien hoe het Center of Excellence de uitdagingen van de toekomst zal aanpakken en ik heet iedereen welkom om mee te doen en bij te dragen aan onze inspanning.

Dr. Dimitrios Zarouchas

Het centrum heeft een brede onderzoeksportefeuille en legt tegelijkertijd de nadruk op kennisoverdracht. Dit gebeurt door het organiseren van zomercursussen en trainingen en door de jonge generatie te ondersteunen met studiebeurzen en mentoraten. Het centrum biedt ook open toegang tot gegevens en instrumenten en wil graag faciliteiten delen.