Nieuwe online cursus: Duurzame luchtvaart

Nieuws - 27 mei 2021

De experts van de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft hebben deze nieuwe online cursus gemaakt over de huidige en toekomstige ontwikkelingen en strategieën om te komen tot een klimaatneutrale luchtvaart. Zij delen hun kennis graag met deelnemers van allerlei achtergronden (en niet allen technische).

De luchtvaart is verantwoordelijk voor ~12% van de CO2-uitstoot van alle transportbronnen en 2-3% van de totale wereldwijde uitstoot - en met de groei van het luchtverkeer zullen deze naar verwachting verdrievoudigen tegen 2050. De luchtvaart is dan ook een van de belangrijkste sectoren waarop we onze pogingen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, moeten richten. Simpel gezegd: we hebben een 'clear sky'-revolutie nodig!

De cursus

We beginnen met de basis van hoe vliegtuigen vliegen en hoe ze het milieu beïnvloeden. U zult hedendaagse kennis opdoen over de mogelijkheden van moderne technieken om de luchtvaart duurzamer te maken. Vervolgens bespreken we meer geavanceerde oplossingen die momenteel worden onderzocht en ontwikkeld. U leert over alternatieve aandrijfmethoden, energiedragers (batterijen, brandstofcellen) en nieuwe vliegtuigontwerpen (waaronder de Flying-V). Gaandeweg zullen we ook enkele veel voorkomende mythes over deze onderwerpen ontkrachten. Naast technische oplossingen zult u ook het belang ontdekken van het ecosysteem dat de luchtvaart omringt voor haar duurzaamheid, met inbegrip van de productie, de activiteiten en de rol van het individu in onze luchtvaartmaatschappij.

We hebben een klimaatneutrale luchtvaart nodig. De uitdagingen zijn enorm, maar oplossingen moeten en zullen worden gevonden. Via deze MOOC willen we delen wat we weten, zodat jullie allemaal deel kunnen uitmaken van deze 'clean sky revolution.

Henri Werij, decaan Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek TU Delft

Voor wie?

• Politici en beleidsmakers in luchtvaart, klimaat en transport
  • Professionals in de media (journalisten, tekstschrijvers, programmamakers)
  • Professionals in luchtvaart of transport
  • Studenten (middelbare school en hoger)
  • Iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp

De cursus is in het Engels. Er is geen voorkennis vereist. Ga voor meer informatie naar Sustainable Aviation: The Route to Climate-Neutral Aviation

Ga met ons mee op deze reis en ontdek welke rol u kunt hebben in deze transitie! Schrijf je hier in.