Sneller naar duurzame luchtvaart door succes SAM|XL en TU Delft in subsidieregeling RDM

Nieuws - 07 december 2021

Deze week werd bekend dat er drie voorstellen zijn gehonoreerd door subsidieregeling R&D Mobiliteitssectoren waarbij fieldlab SAM|XL en de TU Delft (faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek) samen betrokken zijn. In totaal gaat het voor SAM|XL en de faculteit om 4.9 miljoen euro. Dr. Kjelt van Rijswijk, Managing Director SAM|XL: “Door samen op te trekken combineren we hoogwaardige engineering en wetenschappelijke diepgang om de transitie naar een duurzame luchtvaart te versnellen.”

Photo: Getty Images

RDM (‘Mobiliteitsfonds)

RDM is een subsidieregeling voor maakbedrijven in de mobiliteitssectoren automotive, luchtvaart en maritiem waarvan de R&D-investeringen in onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten door de coronacrisis sterk onder druk staan. Via publiek-private samenwerking kunnen zij universiteiten en fieldlabs betrekken bij de subsidieaanvraag. Binnen het  luchtvaartcluster van RDM zijn 3 projecten toegekend. SAM|XL en de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek zijn samen bij alle 3 projecten betrokken. Het gaat om:

• Composiettanks voor vloeibare waterstof voor civiele luchtvaart
    Ontwikkeling van vloeibare waterstoftanks uit composieten voor de civiele luchtvaart (bedrijf: Toray Advanced Composites). Hierbij ligt de Delftse focus op innovatieve materialen en slimme productieautomatisering. TU Delft contact: prof. Rinze Benedictus.
  • Thermoplasten voor duurzame luchtvaart
    Thermoplasten voor een duurzame luchtvaart (bedrijf: Fokker Aerostructures B.V.). Vanuit Delft wordt bijgedragen aan het ontwerpen en geautomatiseerd produceren van dragende vliegtuigonderdelen, en het kwantificeren van de duurzaamheid. TU Delft contact: prof. Rinze Benedictus.

• Brightsky – ‘smart MRO’
    Brightsky (Penvoerder: JetSupport B.V., leider van beide werkpakketen: KLM Engineering & Maintenance)

• Pakket 1: geavanceerde inspectie- en reparatietechnieken voor vliegtuigmotoronderdelen. Hierbij wordt tevens met TNO samengewerkt aan het automatiseren en digitaliseren van de kernprocessen en ontwikkelt de faculteit 3mE een geavanceerde mens-machine interface. TU Delft contact: dr. Kjelt van Rijswijk.

• Pakket 2: ‘Smart Availability’, ontwikkeling van digitale instrumenten die beslissingsondersteuning bieden voor onderhoud en planning, met inbegrip van predictive onderhoud. TU Delft contact: Bruno Santos.

Alle winnende calls

In totaal ontvangen 8 projecten subsidie uit de RDM. Meer informatie over het subsidieprogramma en een overzicht van de winnende calls staan op de RVO website.