Goed voorbereid op toekomstige rampspoed

Nieuws - 22 januari 2021 - Webredactie

Vandaag lanceerden Ernst Kuijpers, Marion Koopmans en Ahmed Aboutaleb bij het televisieprogramma Jinek een plan voor het Pandemics and Disaster Preparedness Center (PDPC) van de convergentie samenwerking tussen TU Delft, Erasmus MC en Erasmus Universiteit Rotterdam. Met dit center brengen Rotterdam en Delft topwetenschappers samen op medisch, technisch – inclusief AI- , logistiek en sociologisch gebied. Met een ambitieuze onderzoeksagenda bieden zij het hoofd aan (toekomstige) pandemieën en rampen in de volle omvang én samenhang.

Nergens belegd
Het plan voor een Pandemic & Disaster Preparedness Center is gebaseerd op een wens van viroloog prof. Marion Koopmans, die hoopt dat de huidige waakzaamheid niet afzwakt als straks de pandemie weer onder controle is. Er zijn inmiddels al vijftig ingenieurs, artsen en wetenschappers van de deelnemende instituten aangesloten bij het PDPC. De gemeente Rotterdam ondersteunt het initiatief van harte. Delftse onderzoekers zijn enthousiast.

Monitoring en training
Tina Comes ziet veel in een ‘virtuele uitkijktoren’, een makkelijk toegankelijk informatieplatform waarop actuele informatie gestructureerd beschikbaar gemaakt kan worden voor artsen, veiligheidsregio’s en beleidsmakers. Daarvoor zijn nieuwe modellen op basis van kunstmatige intelligentie nodig om informatie te structureren en op de juiste manier uit te filteren. Pieter van Gelder gaat inzetten op vergelijkingen tussen effecten van pandemieën, overstromingen, droogtes en andere rampen. Kunnen we verwachte aantallen patiënten en economische impact voorspellen? In een realistisch laboratorium zijn dan ook trainingen mogelijk.

Dit onderzoek bouwt voort op de sterke expertise basis van TU Delft in rampen en veerkracht van de samenleving. Alle betrokken wetenschappers verwelkomen de versterkte samenwerking met artsen en virologen.

Rector Magnificus Tim van der Hagen is verheugd: “Dit initiatief is bij uitstek een voorbeeld van wetenschap waar de samenleving om vraagt: met verschillende expertises en vanuit diverse disciplines gezamenlijk kennis ontwikkelen waar de maatschappij van profiteert.”