Prof. dr. Stephane Hess benoemd tot deeltijd hoogleraar Decision modeling, AI and mobility research

Nieuws - 26 oktober 2021 - Webredactie

Wij zijn verheugd dat het College van Bestuur Prof. dr. Stephane Hess heeft benoemd tot deeltijd (0,1 fte) hoogleraar bij de afdeling ESS van de faculteit TBM, op het gebied van Decision modelling, artificial intelligence (AI) and mobility research. Hij start op 1 november en is aangesteld voor een periode van vijf jaar.

Hess is drievoudig ERC-Laureaat (Consolidator, Proof of Concept, Advanced) en is een vooraanstaand wetenschapper op het gebied van keuzemodellering, met inbegrip van toepassingen ervan in mobiliteit (reisgedrag), energie & milieu, en gezondheid. Zijn hoofdaanstelling is aan de Universiteit van Leeds, waar hij sinds 2012 hoogleraar is. Zijn nieuwste onderzoekslijn betreft de integratie van mathematische psychologie, econometrie en kunstmatige intelligentie (machine learning) technieken voor het formaliseren en analyseren van besluitvorming.

Hess's komst naar Delft zal ons helpen een van onze belangrijkste aandachtsgebieden en internationale reputatie verder te brengen, namelijk het gebruik van kwantitatieve, formele modellen en technieken voor de analyse en ondersteuning van besluitvorming. Daarnaast zal de focus van Hess op reisgedrag en nieuwe vormen van mobiliteit (zoals zelfrijdende auto's) de positie van de TLO-sectie en de afdeling ESS in het algemeen versterken, en een belangrijke bijdrage leveren aan de onderzoeksagenda van de TU Delft op het gebied van Transport.

Stephane Hess: “Ik kijk er erg naar uit om mijn samenwerking met Delft te verdiepen, voortbouwend op de vele vruchtbare uitwisselingen die ik de afgelopen jaren heb gehad. Delft heeft een unieke mix van onderzoekers op de verschillende onderzoeksterreinen waarop ik actief ben, en door onze samenwerking een meer formele basis te geven, kunnen we de komende jaren ongetwijfeld veel belangrijke samenwerkingsverbanden aangaan. Ik ben verheugd en vereerd met deze nieuwe benoeming en kan niet wachten om jullie allemaal in Delft te zien.