TBM researchers Anatol Itten en Niek Mouter gaan naar de poolcirkel

Nieuws - 14 januari 2021 - Webredactie

Twee TBM onderzoekers zijn betrokken in een voorstel voor de Norwegian Research Council dat positief financieringsnieuws ontving.

Het voorstel genaamd DRIVKRAFT (drijfkracht) richt zich op een nieuwe vorm van participatie en co-creatie van klimaat-, milieu- en energie planning voor plattelandsgemeenten in Noord-Noorwegen. Hier zijn de belangen van jongere generaties bedrijfsfactoren op het gebied van klimaat-, milieu- en energiebeleid opvallend tegengesteld. Plattelandsgemeenten staan bij de transformatie naar een samenleving met hernieuwbare energie voor verschillende uitdagingen die verschillen van die van stedelijke gebieden. Het hoofddoel van het project is het innoveren van een nieuwe generatie gemeentelijke klimaat-, milieu- en energieplannen (CEE-plannen).

Het project is gebaseerd op twee innovatieve elementen. Ten eerste de nieuwe manieren waarop jongeren en actoren uit het bedrijfsleven worden betrokken en met elkaar worden verbonden in het planningsproces. Ten tweede de manier waarop het proces gericht is op zowel planning als implementatie in de CEE-plannen. Anatol Itten en Niek Mouter gaan PWE driemaal toepassen in Noord-Noorwegen, om te meten of deelname aan een PWE ook invloed heeft op het eigen gedrag van burgers en om te kijken hoe voorkeuren tussen (jongeren en zakelijke) deelnemers in de loop van de tijd kunnen veranderen.

Het project wordt geleid door de gemeente Senja (zie header foto). De partners naast de TU Delft in het project zijn The Arctic University of Norway, Durham University, gemeenten Vågan en Vestvågøy, Nordavind utvikling, The Lofoten Council, drie middelbare scholen en verschillende lokale bedrijven. Het project wordt gefinancierd door de Onderzoeksraad van Noorwegen en loopt van april 2021 tot juni 2025.