Chirlmin Joo benoemd tot hoogleraar

Nieuws - 19 juli 2021 - Communication TNW

Het College van Bestuur van de TU Delft heeft besloten Chirlmin Joo (afdeling Bionanoscience) te benoemen tot hoogleraar Single Molecule Biophysics.

In de overtuiging dat wetenschappelijke doorbraken tot stand komen door technische innovaties, ging Joo in 2011 werken bij de TU Delft, een zeer interdisciplinaire omgeving die ideaal is voor innovaties. Hij richt zich op het ontwikkelen en toepassen van single-molecule technieken voor de mechanistische studie van biologische systemen. Joo heeft deze technieken verder ontwikkeld tijdens zijn onderzoek naar de biologie van kleine RNA's (microRNA en CRISPR), wat heeft geleid tot talrijke publicaties met een hoge impact. Om meer inzicht te krijgen in biologische systemen ontwikkelt Joo's groep de allereerste high-throughput single-molecule fluorescentiemethode die next-generation DNA-sequencing integreert met single-molecule fluorescentie.

Omdat Chirlmin Joo inziet dat er behoefte is aan een platform voor zeer gevoelige instrumenten voor eiwitanalyse, ontwikkelt hij bovendien hogeresolutietechnieken waarmee eiwitsequenties op moleculair niveau kunnen worden bepaald. "Ik doe dit om tegemoet te komen aan de vraag naar een grootschalige, uiterst gevoelige, foutloze methode voor eiwitsequencing." Joo voorziet dat dit instrument een revolutie teweeg zal brengen op het gebied van biologie en geneeskunde wanneer het zijn commerciële vorm bereikt.

"Ik ben erg dankbaar voor de erkenning van de universiteit. De afdeling Bionanoscience, het Kavli Institute of Nanoscience Delft en de faculteit Technische Natuurwetenschappen hebben mij een stimulerende omgeving geboden", zegt Joo. "Ik waardeer de inzet en betrokkenheid van iedereen in mijn groep enorm en ik ben erg enthousiast om samen met getalenteerde mensen te werken aan het oplossen van belangrijke vraagstukken."

Associate Professor Chirlmin Joo