NWO-Veni beurs voor 4 onderzoekers van faculteit TNW

Nieuws - 16 december 2021 - Communication TNW

NWO heeft 4 onderzoekers van de faculteit TNW een Veni beurs toegekend, met financiering van maximaal 250.000 euro per beurs. Hiermee kunnen deze onderzoekers gedurende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder ontwikkelen.

De vier Veni-laureaten van de faculteit TNW gaan onder andere onderzoek doen naar een nieuwe microscoop die elektriciteit, magnetisme en temperatuur kan bekijken, het koppelen van twee kwantumtoestanden, onconventionele supergeleiding en een nieuwe methode om on-chip kwantum netwerken te vervaardigen. Hieronder een korte toelichting van hun onderzoek:

Emergente kwantumtoestanden atoom voor atoom begrijpen
Het koppelen van twee kwantumtoestanden creëert nieuwe elektronische eigenschappen Koen Bastiaans verbindt in zijn onderzoek individuele atomen bovenop een exotische supergeleider en bestudeert de elektronische eigenschappen terwijl ze ontstaan, wat diepere inzichten verschaft in supergeleiding.

Engineered topological quantum networks
In haar onderzoek gebruikt Eliska Greplova inzichten vanuit de topologie voor een nieuwe methode om on-chip kwantum netwerken te vervaardigen. Met deze nieuwe apparaten kan kwantum informatie worden gedistribueerd zonder het nadelige effect van kwantum ruis, wat nodig is om deze technologieën op te schalen.

Slimme microscopen om de kwantumwereld te zien
Wat als we tegelijkertijd elektriciteit, magnetisme en temperatuur konden bekijken? Kaveh Lahabi zal een nieuwe microscoop ontwikkelen om dit op atomaire schaal mogelijk te maken en de verborgen kwantumfenomenen bloot te leggen, die onze wereld vormen.

Onderzoek naar onconventionele supergeleiding in gelaagde, magnetische, kwantummaterialen
Supergeleiding met spin-triplet-paring is van cruciaal belang voor fundamentele natuurkunde en toepassing van supergeleidende circuits, maar het expliciete onderzoek is uitdagend en staat ter discussie. Yaojia Wang maakt gebruik van nieuwe gelaagde, magnetische topologische materialen om een onconventionele supergeleidende toestand te onderzoeken.

De Veni wordt jaarlijks door NWO toegekend. Veni maakt, samen met Vidi en Vici, onderdeel uit van het NWO-Talentprogramma. Veni is gericht op excellente onderzoekers die onlangs gepromoveerd zijn. Binnen het Talentprogramma zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen.