Ron Haaksman wint J.B. Westerdijkprijs

Nieuws - 13 januari 2021 - Communication TNW

Ron Haaksman, geliefd docent natuurkunde-experimenten bij TNW, heeft dit jaar de J.B. Westerdijkprijs gekregen. Ron werd voorgedragen door de Vereniging voor Technische Physica (VvTP), de studievereniging van Technische Natuurkunde, en kreeg de prijs tijdens het Nieuwsjaarsontbijt van de faculteit op maandag 11 januari 2021.

Miriam Blaauboer, lid van het bestuur van de Stichting J.B. Westerdijkfonds, reikte de prijs tijdens de online bijeenkomst virtueel aan Ron uit. “Ron staat bekend om zijn inzichtelijke en enthousiaste experimentele demonstraties van natuurkundige fenomenen tijdens colleges in het BSc-natuurkundeprogramma”, zei ze. “Dit soort fenomenen beslaan bijna de hele fysica, van mechanica tot elektromagnetisme, en van thermodynamica tot supergeleiding.”

Blaauboer sprak Ron vervolgens direct aan: “De manier waarop je natuurkunde uitlegt in de vorm van demonstraties is een waardevol onderdeel van veel vakken, dat zowel door medewerkers als studenten zeer wordt gewaardeerd. Collega’s zeggen: ‘Zonder Rons demonstraties zou mijn lezing maar half zo effectief en veel minder leuk zijn.’ En studenten geven elk jaar in de enquĂȘtes aan: ‘Wij willen meer Ron.’”

Kroegcollege

Annelot Broerze, President van studievereniging VvTP, kreeg ook nog even het woord. Ze zei: “De natuurkunde is soms erg abstract, en Ron maakt het tastbaar. Dat helpt de studenten enorm. Hij geeft soms ook informele lezingen in ons Teepee CafĂ©, en die 'kroegcolleges' worden altijd zeer gewaardeerd.” De andere bestuursleden van de VvTP bedankten Ron door middel van de onderstaande video:

Dankbaar

Ron Haaksman zelf nam ook nog even het woord. “Het is een grote eer om deze prijs in ontvangst te mogen nemen”, zei hij. “Het klinkt misschien clichĂ©, maar ik kan eerlijk zeggen dat ik dit werk met heel veel plezier doe. Maar ik wil niet alle eer opstrijken. Jullie weten waarschijnlijk allemaal dat er veel achter de schermen gebeurt en op de TU Delft zie ik heel veel mensen die gepassioneerd bezig zijn met het opleiden van de volgende generatie, wat ik echt inspirerend vind.”

Ron sprak ook zijn waardering uit voor het werk van anderen: “Ik wil graag van de gelegenheid gebruikmaken om iedereen te bedanken die het onderwijs draaiende houdt, van schoonmakers die het gebouw schoon en Covid-vrij houden tot alle docenten met wie ik tijdens de cursussen contact heb”, zei hij. “Maar ook de ondersteunende medewerkers, de mensen van IT, de technici, communicatie en administratie. En een speciaal woord van dank gaat uit naar de VvTP voor het organiseren van evenementen, voor het betrekken van zowel studenten als docenten en voor de waardering voor mijn werk. Ik hoop dit werk nog vele jaren te kunnen doen!”

Over de J.B. Westerdijkprijs

De Westerdijk prijs is een prijs voor een persoon die zich uitzonderlijk heeft ingezet voor het onderwijs van Technische Natuurkunde. De prijs is vernoemd naar Jan Berend Westerdijk, een erg geliefd hoogleraar. Hij doceerde natuurkunde aan verschillende faculteiten binnen de TU Delft en deed dit met zoveel overgave dat ook de studenten die niet in de eerste plaats natuurkunde als studie hadden gekozen het vak enorm waardeerden.

Op het moment dat de heer Westerdijk met pensioen ging wilde hij echter geen cadeau, maar met dit geld is de stichting J.B. Westerdijk opgericht. De Westerdijkprijs was geboren.

Het bestuur van de Stichting J.B. Westerdijkfonds bestaat uit:

Prof.dr.ir. J.T. Pronk, voorzitter
Dr. M. Blaauboer