Rubicon-beurs voor twee TNW-onderzoekers

Nieuws - 23 juni 2021 - Communication TNW

Twee (voormalig) onderzoekers van TNW, Mario Avellaneda Sarrio (Bionanoscience) en Mario Gely (Quantum Nanoscience), hebben van NWO een felbegeerde Rubicon-beurs gekregen.

De Rubiconbeurs maakt het voor de jonge, veelbelovende onderzoekers mogelijk om hun onderzoek te doen aan een buitenlandse topinstelling. Ervaring in het buitenland is voor veel wetenschappers een belangrijke stap in hun carrière.

Dit zijn de TNW-onderzoekers die een Rubicon kregen, en het onderzoek dat ze daarmee gaan doen:

Quantumcomputers weer klein maken
Wie? Dr. Mario Gely (Gary Steele-groep)
Wat? Quantumcomputers blijven groeien, waarmee ze dichterbij het realiseren van hun doel komen, maar als ze al een hele kamer vullen... moeten ze op een andere manier groeien! Dit onderzoek heeft tot doel een kwantumcomputer op één chip te implementeren.
Waar? Universiteit van Oxford

Bio-elektrisch patrouilleren tegen ziekteverwekkers
Wie? Dr. M.J. Avellaneda Sarrio (Sander Tans-groep)
Wat? Immuuncellen moeten zich continu doelgericht een weg banen door het menselijk lichaam, op zoek naar ziekteverwekkers. Tot op heden is het volledig onduidelijk hoe deze cellen zo efficiënt kunnen migreren. De onderzoeker wil de mogelijke rol van lokale elektrische potentiaalveranderingen in de celmembraan tijdens de cel migratie ophelderen.
Waar? Institute of Science and Technology Austria

Mario Gely