Andy van den Dobbelsteen benoemd tot Coördinator Duurzaamheid

Nieuws - 07 januari 2021 - Webredactie Communication

Het College van Bestuur heeft professor Andy van den Dobbelsteen benoemd tot Coördinator Duurzaamheid TU Delft met ingang van 1 januari 2021.

Prof.dr.ir. Andy van den Dobbelsteen, hoogleraar Climate Design & Sustainability, is voor twee dagen per week aangesteld als Coördinator Duurzaamheid TU Delft. Deze benoeming geldt in eerste instantie voor vier jaar. Van den Dobbelsteen volgt Coördinator Duurzame Bedrijfsvoering Gerrit Kahlman op, die in november met pensioen ging. In zijn nieuwe rol zal Van den Dobbelsteen de komende tijd een duurzaamheidsvisie en -programma voor de campus ontwikkelen. Hierin zullen de eerder opgestelde TU Delft CO2 Roadmap, de Roadmap Circulaire Campus 2030 en een nieuwe vorm van CO2-boekhouden een grote rol spelen.

Gepassioneerd voorvechter van duurzaamheid

“Duurzaamheid is al lang een rode draad in ons onderzoek en onderwijs en ook steeds meer in onze bedrijfsvoering. De wens om de eigen organisatie maximaal te verduurzamen werd de afgelopen jaren steeds sterker en zo ontstond in 2019 het plan voor een CO2-vrije campus”, zegt Rector Magnificus/Collegevoorzitter Tim van der Hagen. “Andy van den Dobbelsteen is de aangewezen persoon om die ambitieuze doelstelling binnen bereik te brengen. Hij combineert de benodigde technisch-wetenschappelijke kennis met een gevoel voor slimme, praktisch uitvoerbare oplossingen.

Bovenal kennen we hem als een gepassioneerd voorvechter van duurzaamheid, die als geen ander in staat zal zijn om de organisatie te inspireren en zo het veranderproces aan te jagen.”

Samenwerking met alle delen van de TU

Van den Dobbelsteen deelt die brede ambitie: “Duurzaamheid raakt de hele TU Delft: hoe we bouwen, inkopen en onze financiën beheren, ons energie- en waterverbruik, maar ook onze eetgewoontes op de campus en hoe we ons als medewerkers en studenten verplaatsen. Ik hoop de komende tijd op al die fronten flinke stappen te kunnen zetten richting een klimaatneutrale, circulaire campus. Daarbij kijk ik uit naar de samenwerking met alle delen van de organisatie.”

Climate Design & Sustainability

Andy van den Dobbelsteen studeerde Civiele Techniek aan de TU Delft. Sinds zijn afstuderen in 1993 is hij verbonden aan de faculteit Bouwkunde. In 2004 promoveerde hij op het onderwerp The Sustainable Office en in 2009 werd hij benoemd tot hoogleraar Climate Design & Sustainability. Van 2013 tot 2018 was hij voorzitter van de afdeling Architectural Engineering + Technology. Daarnaast is hij onder meer Principal Investigator bij het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS), voorzitter van de Wetenschappelijke Raad van Advies van NL Greenlabel en lid van de adviesraad van de Dutch Green Building Council (DGBC). In 2018 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw en in 2019 ontving hij de Academic Society Award van het Koninklijk Instituut voor Ingenieurs (KIVI). In 2020 won zijn MOOC Zero-Energy Design de EdX Prize, als beste onlinecursus van 2020. De film ‘Energieslaven’ daaruit won een Gouden Reiger voor opdrachtfilms.