Nieuw platform maakt quantum netwerken voor iedereen toegankelijk

Nieuws - 22 november 2021 - Webredactie Communication

Vanaf vandaag kan iedereen toegang krijgen tot Quantum Network Explorer (QNE) om te experimenteren met kwantumnetwerken. QNE is ontwikkeld door QuTech - een samenwerking tussen de Technische Universiteit Delft en TNO - en specifiek gericht op onderzoekers, studenten, softwareontwikkelaars en toekomstige gebruikers van quantum netwerk-toepassingen. QuTech gelooft in de kracht van community en wil hieraan bijdragen door gebruikers met verschillende achtergronden in staat te stellen de mogelijkheden van quantumnetwerken te verkennen en te ervaren.

Stel je voor dat het de jaren vijftig zijn, en dat je de kans krijgt om met het internet te spelen toen het nog in de kinderschoenen stond. Dit was het tijdperk dat het nog decennia zou duren voordat webtoepassingen (zoals streaming), de verzameling van webpagina's (het www), of zelfs manieren om verbinding te maken (zoals IP-adressen) gemeengoed zouden worden. Dit is waar het quantum-internet nu is. Maar er is één groot verschil: het is geen besloten overheidsproject, maar een open experiment, toegankelijk voor iedereen met een moderne browser.

De belofte van quantum netwerken

Net als in het begintijdperk van het gewone internet is de toekomst van quantum-internet niet in steen gebeiteld. Er zijn nu al een paar nieuwe toepassingen die internettechnologie fundamenteel zullen verbeteren. Eén van de meest geavanceerde toepassingen is bijvoorbeeld Quantum Key Distribution voor onaftapbare  communicatie. De vraag is: wat is de game-changer voor quantumnetwerken, en wie zal hem bouwen?

QuTech gelooft dat de opwindendste toepassingen van quantumnetwerken waarschijnlijk niet door academici ontdekt zullen worden. Daarom wordt het QNE uitgebracht: om bij te dragen aan het opbouwen van een wereldwijde quantum-internetgemeenschap. Zo kan iedereen zelf vooraf gebouwde quantum-netwerktoepassingen ontdekken, en zelfs naar eigen verbeelding programmeren om met de wereld te delen.

Grafische tool en application development kit

Er is een gebruiksvriendelijke grafische interface gebouwd waarmee je vooraf gebouwde toepassingen kunt verkennen zonder te hoeven programmeren. Om de gemeenschap van onderzoekers, ontwikkelaars en toekomstige gebruikers van dienst te zijn, wordt ook een high-level application development kit (ADK) beschikbaar gesteld. Met deze ADK kan iedereen zelf nieuwe protocollen en toepassingen programmeren voor echte quantumnetwerken. Nieuwe toepassingen kunnen worden toegevoegd aan de grafische gebruikersinterface van QNE, zodat ook anderen ze kunnen gebruiken, zonder dat ze hoeven te leren programmeren.

Leermiddelen voor het onderwijs

Een ander belangrijk doel van het QNE-project is het aanbieden van leermiddelen. De kennisbank zal worden uitgebreid en bevat nu al uitleg over de basisprincipes van quantumtechnologie en quantumnetwerken in het bijzonder. Docenten kunnen gemakkelijk oefeningen en zelfs hele cursussen ontwerpen rond de experimenten van QNE, omdat de hele website open, gratis en gebruikersvriendelijk is. Een account is alleen nodig om eerdere experimenten op te slaan.

Van simulaties naar echte hardware

Op dit moment zullen programma's op simulatieplatforms NetSquid of SimulaQron draaien. QuTech werkt eraan om een deel van de quantumhardware online beschikbaar te maken. Eerder dit jaar is al 's werelds eerste 3-node quantumprocessor-netwerk gedemonstreerd.