NWO benoemt Karen Aardal tot lid van het domeinbestuur Exacte en Natuurwetenschappen

Nieuws - 29 juni 2021 - Webredactie Communication

Hoogleraar Karen Aardal is benoemd tot bestuurslid van het NWO domein Exacte en Natuurwetenschappen. Dit is één van de vier domeinen van de NWO die de programma’s en financieringen regelen voor nieuw onderzoek. Onder het domein vallen veel verschillende wetenschappelijke disciplines: Aardwetenschappen, Astronomie, Chemie, Informatica, Levenswetenschappen, Natuurkunde en Wiskunde.

Aardal brengt als hoogleraar aan het Delft Institute of Applied Mathematics een enorme kennis mee op het gebied van toegepaste wiskunde en theoretische informatica. Zo richt haar onderzoek zich de laatste jaren op de algoritmische optimalisatie van complexe systemen, bijvoorbeeld binnen de logistiek, of het optimaal positioneren van ambulances en traumahelikopters in Nederland en Noorwegen. Ze berekende dat mogelijk was om met slechts vier helikopters 90% van alle ongevallen in Noorwegen binnen 45 minuten te bereiken, ondanks de grote afstanden. Met negen helikopters konden alle ongevallen bereikt worden. In Nederland breidde ze het onderzoek uit naar de optimale plaatsing van ambulances. Zo redt ze levens met wiskunde.

Aardal zal de positie van bestuurslid drie jaar vervullen, beginnende op 1 september. Eerder was Aardal al voorzitter van de Mathematical Optimization Society (MOS) en lid van het bestuur van de INFORMS Computing Society. In 2019 werd ze verkozen tot Fellow van het Institute for Operations Research and the Management Sciences.

Lees hier meer of Karens onderzoek.

Karen Aardal