Veni’s voor zeven Delftse toponderzoekers

Nieuws - 16 december 2021 - Webredactie Communication

NWO heeft 89 veelbelovende jonge wetenschappers uit de wetenschapsdomeinen ENW en ZonMw een Veni-financiering van maximaal 280.000 euro toegekend. Hiermee kunnen de laureaten gedurende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder ontwikkelen. De domeinen TTW en SGW worden in 2022 bekend gemaakt.

De Delftse Veni’s:

Realistische modellen voor plaats- en tijdsafhankelijke data

dr. K. Kirchner (v), Technische Universiteit Delft/EWI
Veel omgevingsfactoren, zoals temperatuur of luchtverontreiniging, worden op verschillende locaties en tijdstippen geregistreerd. Echter is een realistische analyse van de resulterende grote datasets, vanwege beperkte rekenkracht, vaak niet haalbaar. Dit project ontwikkelt nieuwe computationele methoden die doelmatige beschrijvingen en betrouwbare voorspellingen van verschijnselen met ruis en onzekerheidsfactoren wél mogelijk maken.

Nieuwe aanpak van numerieke methoden voor Maxwell’s vergelijkingen

dr. C.A. Urzua Torres (v), Technische Universiteit Delft/EWI
Numerieke simulatie van elektromagnetische golfvoortplanting is een essentieel hulpmiddel bij het ontwerpen van telecommunicatiesystemen en moderne elektronica. Het hier voorgestelde nieuwe wiskundige kader, maakt ontwikkeling van numerieke methoden mogelijk, die gebruik maken van nieuwe rekentechnieken waardoor complexere problemen opgelost kunnen worden. Dit leidt ook tot nieuwe inzichten voor bestaande technieken.

Emergente kwantumtoestanden atoom voor atoom begrijpen

dr. K.M. Bastiaans (m), Technische Universiteit Delft/TNW
Het koppelen van twee kwantumtoestanden creëert nieuwe elektronische eigenschappen die ze niet onafhankelijk van elkaar zouden bezitten. Dit onderzoek verbindt individuele atomen bovenop een exotische supergeleider en bestudeert deze emergente eigenschappen terwijl ze ontstaan. Hiermee verschaft het dieper inzicht in de mysteries achter supergeleiding.

Engineered topological quantum networks

dr. E. Greplova (v), Technische Universiteit Delft/TNW
Om kwantum technologieën op te schalen moeten wetenschappers nieuwe strategieën ontdekken om kwantum ruis te overwinnen. Dit onderzoek gebruikt inzichten vanuit de topologie voor een nieuwe methode om on-chip kwantum netwerken te vervaardigen. Met deze nieuwe apparaten kan kwantum informatie worden gedistribueerd zonder het nadelige effect van kwantum ruis.

Slimme microscopen om de kwantumwereld te zien

dr. K. Lahabi (m), Technische Universiteit Delft/TNW
Wat als we ook tegelijkertijd elektriciteit, magnetisme en temperatuur koden bekijken? De onderzoeker zal een nieuwe microscoop ontwikkelen om dit op atomaire schaal mogelijk te maken en de verborgen kwantumfenomenen bloot te leggen, die onze wereld vormen.

Onderzoeken van lokale eigenschappen voor nieuwe spin-qubit-operaties

dr. M.F. Russ (m), QuTech
Kwantumbits gebaseerd op spin zijn veelbelovend voor kwantumcomputers dankzij de combinatie van hun kleine afmetingen en lange kwantumcoherentietijden. Desalniettemin heeft elke kwantumbit een eigen “karakter” door lokale variaties in de halfgeleider. De wetenschappers doen een voorstel om deze variaties te meten en te gebruiken om efficiënte spinmanipulatie te bewerkstelligen.

Onderzoek naar onconventionele supergeleiding in gelaagde, magnetische, kwantummaterialen

dr. Y. Wang (v), Technische Universiteit Delft/TNW
Supergeleiding met spin-triplet-paring is van cruciaal belang voor fundamentele natuurkunde en toepassing van supergeleidende circuits, maar het expliciete onderzoek is uitdagend en staat ter discussie. Dit onderzoek maakt gebruik van nieuwe gelaagde, magnetische topologische materialen die zowel topologie als magnetisme combineren om een onconventionele supergeleidende toestand te onderzoeken op basis van verschillende apparaatgeometrie en afstemmingsbenaderingen.