Tarieven aanbod X 2021-2022

Nieuws - 09 augustus 2021 - Communication

De tarieven van X komen tot stand op basis van het eerder vastgestelde prijsbeleid. Een korte toelichting op het prijsbeleid vind je hieronder. De tarieven voor het seizoen 2021-2022 gaan uit van een volledig aanbod; dat wil zeggen zonder beperkingen als gevolg van corona.

Prijs X-abonnement
Het X-abonnement geeft toegang tot het grootste deel van het aanbod van X (verenigingen, ticketuren, evenementen, vrij gebruik).

Het studententarief voor een X-abonnement van 12 maanden voor het seizoen 2021-2022 bedraagt 140 euro. De prijzen voor kortlopende- en medewerkers abonnementen worden van dit tarief afgeleid. Op 15 augustus gaat de verkoop van X-abonnementen van start. Voor een volledig overzicht van de tarieven, zie X-abonnement.

Prijs fitnesssupplement
Het studententarief voor een fitnesssupplement van 12 maanden voor het seizoen 2021-2022 bedraagt 132 euro. De prijzen voor kortlopende- en medewerkers fitnessabonnementen worden van dit tarief afgeleid. Op 15 augustus gaat de verkoop van fitnesssupplementen van start. Voor een volledig overzicht van de tarieven, zie X-abonnement.

Prijzen cursussen
De cursustarieven zijn verschillend per cursus en worden vastgesteld op basis van deelnemersaantallen, inhoud, materiaal en type cursus. Begin september tref je het volledige cursusaanbod aan op onze website en start de inschrijving voor deze cursussen. Daarbij tref je dan ook de nieuwe cursusprijzen aan.

Tarieven en corona (restitutie)
Wanneer er gedurende het seizoen 2021-2022 onverhoopt toch weer coronamaatregelen van kracht worden die invloed hebben op het aanbod, zullen we - net als in het afgelopen seizoen - aan het eind van het seizoen een restitutie geven.

Restitutie seizoen 2020-2021
Als je in het seizoen 2020-2021 in het bezit was van een X-jaarabonnement en/of fitnessabonnement ontvang je binnenkort bericht over de door jou te ontvangen restitutie. Je kunt kiezen of je deze in wilt zetten voor een nieuw abonnement of gerestitueerd wilt krijgen.

Prijsbeleid X
Uitgangspunt is dat de bijdragen van alle deelnemers van X gezamenlijk 110% van de zogenaamd directe kosten dekken. Dat zijn de kosten die direct met het jaarlijkse aanbod samenhangen, zoals bijvoorbeeld de inzet van docenten en de kosten van materialen en apparatuur. Deze directe kosten maken echter slechts een beperkt deel uit van de totale kosten. De overige kosten (gebouw, personeel e.d.) worden gefinancierd door het overige deel (10%) van de deelnemersbijdragen, de TU Delft en vanuit de overige inkomsten (horeca, ruimteverhuur) van X.

Daarnaast is als uitgangspunt gekozen een X-abonnement dat toegang geeft tot het grootste deel van het aanbod van X (verenigingen, ticketuren, events, vrij gebruik). Daarmee wordt dit aanbod zo toegankelijk mogelijk gehouden.

In het voor X door de TU Delft vastgestelde prijsbeleid is voor de periode 2016-2021 op basis hiervan een ontwikkeling van de prijzen afgesproken. Tijdens de bouw van X in de periode 2016-2018 is besloten de afgesproken prijsstijgingen tijdens de bouw niet door te voeren, maar deze na afronding van de bouw in te halen. Vervolgens kwam daar vanaf begin 2020 corona tussen en is er vorig seizoen besloten de prijs tijdelijk te verlagen vanwege de beperkingen van het aanbod.

Vanaf komend seizoen gaan we weer uit van een volledig aanbod en zijn de prijzen daarop gebaseerd. Daarbij wordt de prijs gecorrigeerd voor inflatie en maken we weer een begin met de afgesproken inhaalslag uit afgelopen jaren. Dat doen we bewust niet in een keer maar stapsgewijs in de komende jaren.