3mE-onderzoekers geven kinderen uit Haagse wijk Escamp een kijkje in de keuken

Nieuws - 28 juni 2022 - Webredactie 3mE

Wetenschappers Just Herder, Paul Breedveld, Tim Horeman-Franse en Bart van Straten lieten weer een mooi staaltje science communication zien voor een heel specifieke doelgroep. Zij ontvingen een groep basisschoolleerlingen van groep 6, 7 en 8 uit de Haagse aandachtswijk Escamp. De leerlingen zijn in hun lesprogramma bezig met het thema ‘biomedisch ontwerpen’ van Wetenschapsknooppunt TU Delft. In de les gaan ze bijvoorbeeld aan de slag met het bedenken van een oplossing voor het schillen van een appel wanneer je maar 1 arm kunt gebruiken.

De kids kregen prototypes en protheses te zien en mochten natuurlijk allerlei vragen stellen aan de onderzoekers. Daarnaast gingen ze met Tim en Bart het lab in om te oefenen met 'sleutelgatchirurgie' & apparatuur. De onderzoekers vonden het super leuk en zouden het zo weer doen. 'Dit soort initiatieven zijn goud waard en je krijgt de leukste vragen', aldus een van de onderzoekers.

Ik heb zelden kinderen gezien met zo'n grote interesse en drive!

Paul Breedveld