Drie Vidi’s voor faculteit 3mE

Nieuws - 04 juli 2022 - Webredactie 3mE

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft 101 ervaren onderzoekers een Vidi-financiering van 800.000 euro toegekend. Acht Vidi’s gaan naar Delftse toponderzoekers, waarvan maar liefst drie onderzoekers werkzaam zijn bij faculteit 3mE: Michael Wiertlewski, Willem Haverkort en Kim Batselier. Met deze toekenning kunnen zij de komende vijf jaar een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opzetten.

Waterstof bellen gekwantificeerd

Dr. ir. Willem Haverkort

Groene waterstof kan worden gemaakt middels elektrolyse van water. De efficiëntie van dit proces kan verbeterd worden door het gedrag van waterstof bellen die ontstaan bij de elektrodes beter te begrijpen en te beïnvloeden. Een uniek nieuw fysisch model dat de complexe interactie tussen de elektrodes, bellen, en stromingen beschrijft zal hierbij het benodigde inzicht verschaffen. Na experimentele validatie zal het gebruikt worden voor het ontwerp van verbeterde elektroden en de volgende generatie innovatieve, efficiënte, veilige en zeer compacte elektrolyzers.

Robots met een zachte touch

Dr. Michaël Wiertlewski

Robots hebben werkomstandigheden verbeterd door vuile, gevaarlijke of saaie taken uit te voeren die in veel industriële sectoren voorkomen; vermoeiende handenarbeid is echter nog steeds noodzakelijk in sectoren zoals landbouw, recycling of zorg, waar een zachte aanraking vereist is om delicate voorwerpen vast te pakken en te hanteren. Om vaardig te zijn, moeten robots de vorm en textuur van het object in de hand waarnemen en via hun tastzin detecteren wanneer het kan wegglijden. Met behulp van machine-learning en nieuwe tactiele sensoren zal ik nieuwe behendige robots de tastzin geven die is geïnspireerd op de opmerkelijke menselijke tactiele waarneming.

Duurzaam leren van Kunstmatige Intelligentie met grootschalige ruizige data

Dr. Kim Batselier

Computermodellen spelen een essentiële rol in de hedendaagse maatschappij. Het leren van kunstmatige intelligenties met data is niet duurzaam aangezien de nodige rekenkracht alsmaar groter wordt. In dit project ga ik revolutionaire methodes ontwikkelen die toelaten om sneller modellen te leren met veel minder CO2-uitstoot dan nu nodig is.