Paul Breedveld beste docent van 2021 - 2022

Nieuws - 13 september 2022 - Webredactie 3mE

Alle studenten van faculteit 3mE mochten stemmen voor de beste docent 2021-2022. Hiermee tonen ze hun waardering voor de unieke en creatieve wijze waarop de betreffende docenten onderwijs geven. Goede docenten zijn onmisbaar voor de kwaliteit van de 3mE-studies.

De studieverenigingen van 3mE (Variscopic, Froude en Leeghwater) hebben aan de hand van de enquêteresultaten de beste docenten per studie en per jaar gekozen. Zie het overzicht hieronder. Als kers op de taart is de beste docent van de hele faculteit 3mE gekozen. Nadat alle faculteiten hun beste docenten hebben benoemd, vindt er een nominatieronde plaats voor de ‘Beste docent TU Delft 2022’.

Het eerste wat opvalt is de grote “wisselbeker” voor Beste Docent van het jaar in de kamer van Paul Breedveld.  De dag na de uitreiking kon Paul zijn trofee niet vinden. Die was door een collega zo hoog op een kast gezet dat Paul hem niet zag.

Zijn eerste reactie toen hij hoorde dat hij verkozen was tot docent van het jaar was: “wat leuk!” Hij is al een aantal keer beste docent van derde jaar bachelor opleiding werktuigbouwkunde geweest en nu is hij de beste docent van de faculteit. Toch blijft hij bescheiden: “er zijn natuurlijk heel veel goede docenten”.  

Wat opvalt als je de studentbeoordelingen leest over Paul Breedveld is zijn passie en enthousiasme voor het vak Integrated Mechanical Systems (IMS). “De motivatie waarmee hij het vak kan overbrengen is bewonderingswaardig”, schrijft een van zijn studenten. “Hij heeft een ware passie voor zijn vak wat terug te vinden is in zijn colleges”. Weer een ander schrijft: “kan erg kleurrijk lesgeven en de aandacht vasthouden”.

“Het begint met de vonk”

Het succes achter zijn manier van lesgeven is enthousiasme; Paul Breedveld heeft ontzettend veel plezier in het geven van het vak. Samen met een aantal collega’s heeft hij een aantal jaar geleden het vak opgericht met als doel om studenten beter te leren ontwerpen, door te kijken naar vernuftige bestaande ontwerpen en daar de werking van te leren begrijpen. Veel machines zijn als een poldermodel waarin bijna alle aspecten van de werktuigbouwkunde als in een wonderlijk geïntegreerd geheel verwerkt zijn. Het is de kunst om door die complexiteit heen te leren kijken om de essentie van de werking in te kunnen zien. Waar studenten van smullen zijn de verhalen dat de professor zelf ook met een schroevendraaier aan de slag gaat en dat het ook weleens fout gaat. Dat spreekt hen heel erg aan. “Ik ben eigenlijk ook student, alleen 30 jaar ouder” aldus Paul. In zijn visie begint het met de vonk en als je mensen daarmee enthousiasmeert dan gaan ze vanzelf leren. Het belangrijkste is het overbrengen van de vonk en pas een stuk verderop komt de kennisoverdracht zelf.

Interactief

De kunst is om interactief les te geven aan 400 studenten, en dan op zo’n manier dat het  niet geforceerd gaat. Paul stelt altijd veel vragen en doet erg zijn best om studenten bij zijn colleges te betrekken, onder andere via vele demonstraties in de collegezaal van mechanische rekenmachines en stukken van automotoren en transmissies. In coronatijd was het lastiger om de studenten te betrekken omdat hij geen live demonstraties kon geven. Zijn oplossing hiervoor was om het apparaat thuis op tafel te zetten met een camera erop met Zoom verbinding. Studenten mochten hem vertellen op welke knoppen hij moest drukken en wat hij moest doen met het apparaat. Op deze manier werd het college toch interactief.
Ook werkt Paul vaak met een cliffhanger. Hij stuurt de studenten met een prikkelende vraag de pauze in, waar ze tijdens een kop koffie over na kunnen denken.  Na de pauze komt dan de verassende oplossing van de vraag. “Op deze manier hou je het interessant voor de studenten”.
Vorig collegejaar heeft Paul de studenten die de IMS-colleges tot aan het einde in de zaal hebben bijgewoond,  een “kadootje” gegeven. Ze hebben een rondleiding gekregen in  de uitgestrekte “studieverzameling” onder EWI met demonstraties van bijzondere oude computers, telefooninstallaties, klokken, etc.

BSA helpt om keuzes te maken

Op de vraag of Paul de studenten heeft zien veranderen antwoordt hij: “de studenten zelf zijn niet veranderd, ze hebben dezelfde motivatie en drive als 10 a 15 jaar geleden. Wat wel veranderd is, is dat je nu bijna alles op internet kan vinden. Vroeger was het makkelijker om zelf na te denken want anders moest je helemaal naar de bibliotheek lopen”.

Jaren geleden had je nog de “langstudeerder”; sinds de “harde knip” en “BSA” is dit bijna niet meer mogelijk. Dit legt natuurlijk meer druk op de studenten maar aan de andere kant is het ook beschermend want het dwingt de student om keuzes te maken en niet te blijven hangen in een studie die eigenlijk te ingewikkeld is. Eigenlijk vindt Paul dat het daardoor toch beter is geworden.

Loopbaan

Op de vraag hoe zijn loopbaan verliep is hij duidelijk “ik ben hier in 1987 komen studeren en eigenlijk nooit meer weggegaan”. Paul is begonnen als student werktuigbouwkunde; een studie waarvan destijds het eerste collegejaar zo saai was, met maandenlange vakken over klinknagels en bouten, dat hij overwogen heeft ermee te stoppen. Pas in het tweede jaar kreeg hij eindelijk een vak over “hoe een CD speler werkt, met zeer interessante mechatronische designs. Daar kwam hij voor, toen werd hij enthousiast. Daarna heeft hij zijn PhD en Postdoc gedaan bij 3mE en is verder doorgegroeid tot hoogleraar.

De hoofdreden dat hij is blijven hangen bij 3mE is dat zijn groep veel bijzondere medische instrumenten ontwikkelt, geïnspireerd door slimme oplossingen in de natuur. Hij heeft bij de DEMO centrale werkplaats van de TU Delft twee ervaren instrumentmakers die alleen voor zijn groep fulltime werken. De meest kleine en ingewikkelde onderdelen kunnen hier zelf gemaakt en geassembleerd worden, waardoor we in teams van onderzoekers en instrumentmakers echt cutting edge technologie kunnen maken. Er zijn maar weinig universiteiten die deze faciliteiten hebben. “Als je een mechanical design groep hebt wil je eigenlijk nergens anders heen”.

/* */