Paul Breedveld beste docent van 2021 - 2022
Alle studenten van faculteit 3mE mochten stemmen voor de beste docent 2021-2022. Hiermee tonen ze hun waardering voor de unieke en creatieve wijze waarop de betreffende docenten onderwijs geven. Goede docenten zijn onmisbaar voor de kwaliteit van de 3mE-studies.
De studieverenigingen van 3mE (Variscopic, Froude en Leeghwater) hebben aan de hand van de enquĂȘteresultaten de beste docenten per studie en per jaar gekozen. Zie het overzicht hieronder. Als kers op de taart is de beste docent van de hele faculteit 3mE gekozen. Nadat alle faculteiten hun beste docenten hebben benoemd, vindt er een nominatieronde plaats voor de âBeste docent TU Delft 2022â.
Het eerste wat opvalt is de grote âwisselbekerâ voor Beste Docent van het jaar in de kamer van Paul Breedveld. De dag na de uitreiking kon Paul zijn trofee niet vinden. Die was door een collega zo hoog op een kast gezet dat Paul hem niet zag.
Zijn eerste reactie toen hij hoorde dat hij verkozen was tot docent van het jaar was: âwat leuk!â Hij is al een aantal keer beste docent van derde jaar bachelor opleiding werktuigbouwkunde geweest en nu is hij de beste docent van de faculteit. Toch blijft hij bescheiden: âer zijn natuurlijk heel veel goede docentenâ.
Wat opvalt als je de studentbeoordelingen leest over Paul Breedveld is zijn passie en enthousiasme voor het vak Integrated Mechanical Systems (IMS). âDe motivatie waarmee hij het vak kan overbrengen is bewonderingswaardigâ, schrijft een van zijn studenten. âHij heeft een ware passie voor zijn vak wat terug te vinden is in zijn collegesâ. Weer een ander schrijft: âkan erg kleurrijk lesgeven en de aandacht vasthoudenâ.

P. Breedveld
- +31 15 27 85232
- P.Breedveld@tudelft.nl
-
34.E-3-320
âHet begint met de vonkâ
Het succes achter zijn manier van lesgeven is enthousiasme; Paul Breedveld heeft ontzettend veel plezier in het geven van het vak. Samen met een aantal collegaâs heeft hij een aantal jaar geleden het vak opgericht met als doel om studenten beter te leren ontwerpen, door te kijken naar vernuftige bestaande ontwerpen en daar de werking van te leren begrijpen. Veel machines zijn als een poldermodel waarin bijna alle aspecten van de werktuigbouwkunde als in een wonderlijk geĂŻntegreerd geheel verwerkt zijn. Het is de kunst om door die complexiteit heen te leren kijken om de essentie van de werking in te kunnen zien. Waar studenten van smullen zijn de verhalen dat de professor zelf ook met een schroevendraaier aan de slag gaat en dat het ook weleens fout gaat. Dat spreekt hen heel erg aan. âIk ben eigenlijk ook student, alleen 30 jaar ouderâ aldus Paul. In zijn visie begint het met de vonk en als je mensen daarmee enthousiasmeert dan gaan ze vanzelf leren. Het belangrijkste is het overbrengen van de vonk en pas een stuk verderop komt de kennisoverdracht zelf.
Interactief
De kunst is om interactief les te geven aan 400 studenten, en dan op zoân manier dat het niet geforceerd gaat. Paul stelt altijd veel vragen en doet erg zijn best om studenten bij zijn colleges te betrekken, onder andere via vele demonstraties in de collegezaal van mechanische rekenmachines en stukken van automotoren en transmissies. In coronatijd was het lastiger om de studenten te betrekken omdat hij geen live demonstraties kon geven. Zijn oplossing hiervoor was om het apparaat thuis op tafel te zetten met een camera erop met Zoom verbinding. Studenten mochten hem vertellen op welke knoppen hij moest drukken en wat hij moest doen met het apparaat. Op deze manier werd het college toch interactief.
Ook werkt Paul vaak met een cliffhanger. Hij stuurt de studenten met een prikkelende vraag de pauze in, waar ze tijdens een kop koffie over na kunnen denken. Na de pauze komt dan de verassende oplossing van de vraag. âOp deze manier hou je het interessant voor de studentenâ.
Vorig collegejaar heeft Paul de studenten die de IMS-colleges tot aan het einde in de zaal hebben bijgewoond, een âkadootjeâ gegeven. Ze hebben een rondleiding gekregen in de uitgestrekte âstudieverzamelingâ onder EWI met demonstraties van bijzondere oude computers, telefooninstallaties, klokken, etc.
BSA helpt om keuzes te maken
Op de vraag of Paul de studenten heeft zien veranderen antwoordt hij: âde studenten zelf zijn niet veranderd, ze hebben dezelfde motivatie en drive als 10 a 15 jaar geleden. Wat wel veranderd is, is dat je nu bijna alles op internet kan vinden. Vroeger was het makkelijker om zelf na te denken want anders moest je helemaal naar de bibliotheek lopenâ.
Jaren geleden had je nog de âlangstudeerderâ; sinds de âharde knipâ en âBSAâ is dit bijna niet meer mogelijk. Dit legt natuurlijk meer druk op de studenten maar aan de andere kant is het ook beschermend want het dwingt de student om keuzes te maken en niet te blijven hangen in een studie die eigenlijk te ingewikkeld is. Eigenlijk vindt Paul dat het daardoor toch beter is geworden.
Loopbaan
Op de vraag hoe zijn loopbaan verliep is hij duidelijk âik ben hier in 1987 komen studeren en eigenlijk nooit meer weggegaanâ. Paul is begonnen als student werktuigbouwkunde; een studie waarvan destijds het eerste collegejaar zo saai was, met maandenlange vakken over klinknagels en bouten, dat hij overwogen heeft ermee te stoppen. Pas in het tweede jaar kreeg hij eindelijk een vak over âhoe een CD speler werkt, met zeer interessante mechatronische designs. Daar kwam hij voor, toen werd hij enthousiast. Daarna heeft hij zijn PhD en Postdoc gedaan bij 3mE en is verder doorgegroeid tot hoogleraar.
De hoofdreden dat hij is blijven hangen bij 3mE is dat zijn groep veel bijzondere medische instrumenten ontwikkelt, geĂŻnspireerd door slimme oplossingen in de natuur. Hij heeft bij de DEMO centrale werkplaats van de TU Delft twee ervaren instrumentmakers die alleen voor zijn groep fulltime werken. De meest kleine en ingewikkelde onderdelen kunnen hier zelf gemaakt en geassembleerd worden, waardoor we in teams van onderzoekers en instrumentmakers echt cutting edge technologie kunnen maken. Er zijn maar weinig universiteiten die deze faciliteiten hebben. âAls je een mechanical design groep hebt wil je eigenlijk nergens anders heenâ.
Beste docenten Mechanical Engineering 2021 - 2022
Bachelor
Werktuigbouwkunde:
- 1e jaar: Matthijs Langelaar - Sterkteleer
- 2e jaar: Nitin Myers - Signaalanalyse
- 3e jaar: Paul Breedveld - Intergrated Mechanical Systems
Maritime techniek:
- 1e jaar: geen selectie gemaakt
- 2e jaar: geen selectie gemaakt
- 3e jaar: Apostolos Grammatikopoulos - Complexe belastingen en trillingen
Klinische technologie:
- 1e jaar: Jochem Nagels (LUMC)
- 2e jaar: Bob van Vliet - Ontwerpen Medische Technologie
- 3e jaar: Erik van den Akker (LUMC / EWI)
Master
- Biomedical Engineering: Maarten van der Elst
- Mechanical Engineering: Daniel Tam - Advanced Fluid Dynamics
- Systems & Control: Peyman Esfahani Dynamic - Programming and Stochastic Control
- Offshore & Dredging Engineering: Hayo Hendriksen - Intro Offshore
- Maritime Technology: Michael Bessa - Non-metalic materials
- Robotics: Dario Gavrila - Intelligent Vehicles
- Materials Science Engineering: Poulumi Dey - Structure and Properties of Materials
- Technical Medicine: Laura Graven (EMC)