Bruggen en kademurenherstel met oog voor milieu en stad

Nieuws - 13 juni 2022 - Communication BK

Stadscentra zijn steeds drukker en de belasting van de soms honderden jaren oude infrastructuur door bijvoorbeeld vrachtverkeer wordt steeds groter. Meerdere gemeenten in Nederland staan voor grote onderhoudsopgaven met kosten die tot in de miljarden kunnen lopen. De opgaven op korte termijn vallen bovendien samen met grote transities op het gebied van klimaatadaptie, circulariteit, energie en transport.

Amsterdam heeft een programma opgezet om zo’n 200 kilometer aan kademuren en 800 bruggen te onderzoeken en waar nodig te herstellen. De hoofdstad zoekt naar oplossingen met marktpartijen en wetenschappers en heeft daarom vorig jaar de handen ineen geslagen met NWO en er zijn drie projecten gehonoreerd. Een van de projecten is Logiquay van onderzoeker Ruben Vrijhoef.

Logiqay

Veel bruggen en kademuren in historische stadscentra, zoals in Amsterdam, vertonen tekenen van achterstallig onderhoud en zijn aan het einde van hun technische of functionele levensduur. Renovatie of vernieuwing is dringend nodig. Dit is een grote en complexe opgave, niet alleen vanwege de omvang, maar ook vanwege de impact op milieu en stad. Het voorstel van Loqiquay is gericht op de ontwikkeling van closed-loop logistieke methoden en multi-project management oplossingen om de uitvoering te versnellen, de logistieke controle te vergroten en de duurzaamheid en circulariteit te verbeteren, inclusief hergebruik van secundaire materialen en vermindering van transportbewegingen en emissies.

Meer informatie

NWO Project: Logiquay: Adaptive Multi-Actor Multi-Modal Closed-Loop Planning and Logistics for Renewal and Renovation of Urban Bridges and Quay Walls onder leiding van onderzoeker Ruben Vrijhoef van de afdeling MBE.

Het consortium bestaat uit de kennisinstellingen: Hogeschool van Amsterdam, Technische Universiteit Delft, TNO, Universiteit Twente. De consortiumpartners zijn: Aannemingsmaatschappij Van Gelder BV, Beens Groep incl. Count&Cooper, City Barging, Gemeente Amsterdam, H. van Steenwijk BV, Nebest BV, Rutte Wegenbouw, Urban Mine.

Header beeld: foto door Fons Heijnsbroek via Unsplash.