‘Circulaire aanbouw’ in finale Circular Awards 2022

Nieuws - 04 februari 2022 - Circular Built Environment Hub

Het innovatieve ontwerp ‘Circulaire Aanbouw’ is één van de drie finalisten in de categorie Public van de Circular Awards 2022. Dit ontwerp, waaraan ook onderzoeker Anne van Stijn van de faculteit Bouwkunde van de TU Delft heeft meegewerkt, is een goed praktijkvoorbeeld van het ontwikkelen en testen van circulaire componenten voor woningrenovatie. Op 7 februari wordt tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie de winnaar bekend gemaakt.

De transitie naar een circulair gebouwde omgeving is een van de grote maatschappelijke opgaven. Wetenschappers van de Faculteit Bouwkunde en partners uit de praktijk werken samen aan het ontwikkelen en testen van circulaire componenten voor woningrenovatie, denk aan gevels, een keuken of een aanbouw. Door gebouwcomponenten, in dit geval een aanbouw, tijdens de natuurlijke onderhouds- en renovatiemomenten te vervangen door circulaire componenten kan de woningvoorraad stapsgewijs circulair worden gemaakt.

Circulaire Aanbouw aanpasbaar aan woonwensen

De circulaire aanbouw is opgebouwd uit gestandaardiseerde modules, gemaakt van circulaire materialen. De modules kunnen worden gemixt en gematcht, waardoor het mogelijk is om met hetzelfde systeem verschillende soorten aanbouwen te realiseren.

Daarnaast biedt het modulaire systeem de mogelijkheid om de aanbouw aan te passen aan veranderende woonwensen. Ook tijdens het gebruik kunnen onderdelen eenvoudig los van elkaar worden vervangen. Is er geen aanbouw meer nodig? Dan kunnen de modules worden gedemonteerd en elders worden hergebruikt.

Met dit circulaire ontwerp worden er minder materialen gebruikt en worden deze langer benut. De Circulaire Aanbouw is inmiddels geplaatst bij de renovatie van zestig woningen aan de Kuilsenhofweg in Amsterdam-Zuidoost.

De Circulaire Aanbouw is als onderdeel van het ‘REHAB’-project ontwikkeld door:
TU Delft, AMS Institute, Eigen Haard, ERA Contour, Door Architecten en van den Oudenrijn.

Over de Circular Awards

De Circular Awards zijn prijzen voor de meest impactvolle circulaire projecten en organisaties en worden georganiseerd door Het Versnellingshuis Nederland Circulair! en mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Deze awards worden uitgereikt in vier categorieën: Business Large, Business Small, Public en Circular Heroes.

Het publiek van de Nationale Conferentie Circulaire Economie bepaalt op 7 februari de winnaars van de Circular Awards 2022.

Meer informatie

Lees hier meer over onderzoek en onderwijs bij de Faculteit Bouwkunde op het gebied van circulariteit.