Masterscriptie over woonvormen voor ouderen wint de Jeroen van der Veer Scriptieprijs

Nieuws - 02 maart 2022 - Communication BK

Masterstudent Joep Bastiaans inventariseerde welke gemeenschappelijke woonconcepten recent ontwikkeld zijn voor ouderen en onderzocht in hoeverre die aansluiten bij hun wensen en behoeften. Met zijn Masterscriptie ‘Professional collaborative housing concepts for seniors’ won hij de Jeroen van der Veer Scriptieprijs 2021.

Gemeenschappelijke woonconcepten voor senioren

Nederland staat voor de uitdaging van een snel vergrijzende bevolking, wat vraagt om meer diverse woonconcepten voor senioren. Gemeenschappelijke wonen (GW) is een veelbelovende oplossing om contact en onderlinge steun te bevorderen, eenzaamheid tegen te gaan, en de kosten voor volksgezondheid te verlagen. Het is een opkomend fenomeen dat deze projecten worden ontwikkeld door professionele partijen. Dit kan het aanbod voor senioren mogelijk sneller en toegankelijker maken dan projecten die door bewoners worden georganiseerd. Er is echter weinig bekend over de ervaring van de eindgebruikers. Daarom stond in dit onderzoek de vraag centraal: In hoeverre stellen professionele gemeenschappelijke woonconcepten voor senioren de eindgebruikers tevreden?

Jury rapport

“De scriptie van Joep Bastiaans adresseert een zeer belangrijk onderwerp: de maatschappelijke opgave van vergrijzing, zorg, voorkomen van eenzaamheid en de veranderende rol van sociale netwerken. Het onderzoek laat overtuigend zien dat een huis leveren met alle gemakken, collectieve voorzieningen binnen handbereik en gelijkgestemden als buren helpt, maar dat voor voldoende eigenaarschap er echt een extra stap gezet moet worden”, aldus het Juryrapport Jeroen van der Veer Scriptieprijs.

Meer informatie:

Bekijk de masterscriptie 'Professional collaborative housing concepts for seniors' op de TU Delft repository.

De afstudeerbegeleiders waren Darinka Czischke (mentor) en Peter Boelhouwer; beiden van MBE.
Bekijk het Juryrapport Jeroen van der Veer Scriptieprijs.

De andere twee genomineerden waren Jan van Vliet met een scriptie over doorstroming van ouderen ‘Stimulating the desire to move’ en Marjolein Bons met haar scriptie ‘A crisis that triggered change’ over de impact van corona op de woningmarkt; beiden ook masterstudenten van onze faculteit.

Headerafbeelding van Stichting Kanrrenhof Nederland.